Va mai aduceti aminte de ciocolatile Rom sau Kandia, de spray-urile Favorit cumparate “pe sub mina” de la tovarasa casiera din magazinul Romarta? Sau de pasta de dinti Super Cristal, de Eugenia? Sau de pantofii Guban? Unele branduri din “perioada de aur” a tarii s-au pastrat, in schimb, altele traiesc doar in amintirea celor care au supravietuit regimului comunist.
Perioada ceausista a reprezentat un punct de forte pentru brandurile românesti din punct de vedere al dezvoltarii. Intrucit nu exista o concurenta bine definita, firmele “patriote” au cunoscut o dezvoltate spontana. Insa, o data cu revolutia din decembrie 1989, acele firme au inceput sa dispara. Elemente precum “noutatea”, “calitatea”, dar si curiozitatea oamenilor liberi au facut peste anumite produse sa se aseze praful.
Mos Gerila si Mos Craciun, uniti in cadouri
Amintirile din epoca de aur il includ si pe Mos Gerila, precursorul lui Mos Craciun. Misiunea lui era aceea de a oferi cadouri membrilor unei familii. Si cum personajul Mos Gerila trebuia sa incinte sufletele gospodinelor din casa, ce cadou era mai potrivit decit o pereche de pantofi de la firma Guban, spray-ul Fa de la arabi, o cutie de crema Nivea sau o pereche de ciorapi Adesgo? Pentru domni, lucrurile erau mai simple: crema de ras Damaris, iar pentru copii, biscuitii Eugenia tip sandwish, cu crema de cacao si savoare de rom. In prezent, numele de “Eugenia” este folosit de firma “Dobrogea”, pentru un sortiment de biscuiti cu ciocolata, vanilie, capsuni si lamiie. In perioada comunista circula chiar si un banc pe seama biscutiilor Eugenia: “Care e cea mai ieftina femeie? Eugenia”. Aceste produse erau cu mult mai ieftine decit chinezariile precum masinitile cu telecomanda.
Elba stinge lumina
O data cu prabusirea sistemului comunist, marile firme ale tarii au inceput sa fie inchise. Mii de români au fost concendiati, iar somajul a crescut intr-un ritm alert. Un exemplu in acest sens il reprezinta fabrica Elba, ce si-a deschis portile in 1921, la Timisoara. Aceasta a fost prima fabrica de repere destinate corpurilor de iluminat din România. Interprinderea a devenit celebra si remarcata de investitori intr-un timp scurt, intrucit nu a avut concurenta pe piata. A ajuns sa onoreze comenzi atit din tara, cit si din strainatate. Peste 4.500 de oameni lucrau manual produsele-emblema ale epocii comuniste. Insa, odata cu schimbarea regimului si deschiderea pietii, a aparut si concurenta. Dupa 1989, circa 3.000 de persoane au fost disponibilizate, intrucit s-au achizionat masini robot pentru a le substitui munca manuala. Elba dorea sa satisfaca pretentiile clientilor care au crescut o data cu dezvoltatea tehnologiei. Chiar si in prezent, orase precum Arad, Cluj, Timisoara, Suceava mai detin corpuri de iluminat realizate la Elba. Intrucit domeniul nu mai este acum profitabil, fabrica s-a reorientat pentru a putea ramine pe piata si produce corpuri de iluminat numai la comanda.
Fie paina cit de rea, eu nu plec din tara mea!
Chiar daca majoritatea produselor au pierdut clientii de alta data, firmele acestora doresc sa continue activitatea pe piata româneasca. Colgative-Palmolive anunta ca va opri productia de pasta de dinti a fabricii de la Brasov, ca parte a unui program mai amplu de restructurare ce va dura doi ani. Acest plan facea referire la ideea de a inchide patru fabrici de pasta de dinti din Europa. Cu toate acestea, compania Colgate-Palmolive a afirma ca nu va renunta la brandurile locale precum Super Cristal sau Damaris. Acestea vor fi produse in Polonia si vor fi destinate pietii din tara noastra. Super Cristal, brand creat de Colgate-Palmolive doar pentru piata româneasca, detine locul trei pe piata, dupa vinzarile in volum, fiind depasit de Bled-a-Med (din portofoliul Procter & Gamble). Tot in perioada sotilor Ceausescu a existat si o gluma care visa aceasta pasta de dinti:
“Super Cristal face dintii ca de cal!”
”Dacia – Daca Ai Cap Ia’ti Alta” – este bancul care apare in mintea noastra atunci cind vorbim de marca cu pricina. Desi fostul sef al spionajului românesc, Ion Mihai Pacepa, afirma intr-un articol publica in pagina de opinii a Wall Street Journal ca Dacia a fost un brad „pentru idioti”, Dacia a devenit cunoscuta si la nivel international. Astazi, compania Renault a reusit sa resusciteze brandul „Dacia” si sa-l duca si dincolo de granitele României. Nici unul dintre celelalte nume cunoscute ale „industriei socialiste constructoare de masini” nu a rezistat pe piata.
Branduri comuniste relansate de capitalisti
In ultima perioada s-a observat aparitia unei noi tendinte: relansarea produselor din „Epoca de Aur”. Prin urmare, produse precum ciocolata Rom, Kandia sau Bucegi, Guban au reaparut pe piata noastra. Ele au renuntat la mentalitatea epocii respective care se baza pe dezvoltarea caracteristicilor de produs si distributie planificata. S-au schimbat astfel ambalajele, metodele de fabricare, au aparut noi sortimente si noi pozitionari. Dar a ramas numele. Avind in spate o puternica echipa de promovare si o idée de spot publicitar inedit, au reusit sa capteze din nou atentia publicului. Ciocolata Rom isi promoveaza bradul chiar prin intermediul ideii de trecut: “Partidul te vrea tuns rock-re!”, atragind atentia atit persoanelor care au trait in acea perioada, dar si aceea a tinerilor care privesc reclama dintr-o alta perspectiva (umoristica).
de Raluca Daniela Lungu
Niciun comentariu