Alegerea greșită a domeniului de studiu, lipsa resurselor financiare și orientarea spre cursuri de calificare care să le asigure o meserie sînt principalele motive pentru care studenții decid să renunțe la facultate. Potrivit unui studiu realizat de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), în care au fost consultate 28 de instituții de învățămînt superior, o treime dintre studenţii admiși la facultățile din România nu își finalizează studiile. Astfel, jumătate dintre studenții înscriși în programele de licență de trei, respectiv patru ani de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) sau de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIAȘI) renunță la facultate.

Situația abandonului universitar în Iași

În fruntea universităților cu cele mai mari rate de abandon din Iași este UAIC, unde procentul celor care renunță la studii este de 45,48%, urmată îndeaproape de TUIASI, cu o medie a abandonului de 44,85%. „Este esențial ce face universitatea pentru a diminua această rată de abandon. Noi vrem să creem studenților un mediu cît mai prietenos. Profesorii și studenții din anii mai mari au diverse activități de tutoriat în așa fel încît studenții din primul an să depășească problemele de adaptare la mediul academic, care într-o politehnică, bineînțeles că are niște specificități care țin de diverse discipline”, explică prof. univ. dr. ing. Eugen Neculai Seghedin, prorector responsabil cu activitatea didactică și asigurarea calității la TUIASI.

Potrivit reprezentanților celor două universități, această medie este ridicată și din cauza faptului că mulți studenți aleg să-și depună dosarul la o facultate, dar renunță înaintea începerii anului universitar, alegînd o altă specializare în cadrul aceleiași universități. În ciuda acestui fapt, ei figurează ca persoane care au abandonat studiile, motiv pentru care apare o marjă de eroare în procentajul de abandon universitar. „Abandonul școlar este specific învățămîntului preuniversitar care are caracter obligatoriu. În învățămîntul superior diferența mare dintre numărul de studenți înscriși și absolvenți este dată de promovabillitate. Există și renunțare la studii, determinată de greșirea opțiunii inițiale, întreruperi de studiu din diverse motive, factori economici (lipsa resurselor sau găsirea unui loc de muncă care nu necesită studii superioare)”, a declarat prof. univ. dr. Gheorghe Iacob, prorector pentru programe de licenţă şi activităţi de formare a personalului didactic din învăţămîntul preuniversitar la UAIC.

La Universitatea de Arte „George Enescu” Iași, rata de abandon este de 30,15%, iar cele mai mici procente în acest sens sînt înregistrate la Universitatea Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” Iași (UMF) și la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași (USAMV), cu aproximativ 15%.

Pentru a soluționa problema abandonului școlar, universitățile au înființat centre de consiliere în carieră, care sînt disponibile pentru studenții și elevii care vor să afle ce domeniu de studiu li se potrivește. „La UMF, dacă un student vrea să renunțe la facultate, trebuie să meargă prima dată la secretariat, unde i se dă un formular avizat de Departamentul SCOP. Apoi el ajunge față în față cu psihologul, unde avem o discuție prealabilă și încercăm să-l consiliem și să aflăm motivele care-l determină să renunțe. După aceea este decizia studentului dacă va merge să depună formularul de retragere sau se rezgîndește și continuă studiile”, a declarat Monica Ciolan, psiholog în cadrul Serviciului de Consiliere și Orientare Profesională al UMF Iași.

Potrivit lui Vlad Chercheș, președinte ANOSR, principalul motiv care determină această rată ridicată de abandon este lipsa unei consilieri și orientări adecvată în perioada liceului, deoarece nu există cursuri practice şi de îndrumare a elevilor, care să le descopere şi să le dezvolte aptitudini. Astfel, elevii ajung să urmeze o facultate care nu le place și renunță înainte să termine studiile, lucru care se întîmplă mai ales în primul an, cînd studenții trebuie să se obișnuiască cu programul de studii de la facultate în comparație cu cel din ciclul inferior. „În general, rata de abandon cea mai ridicată de abandon la USAMV se înregistrează la studenții din primul an și a variat între 9% și 15,87%. Pentru a rezolva acestă situație avem înființat de patru ani un Centru de Consiliere și Orientare în Carieră, dar care a devenit funcțional anul trecut cînd am angajat un psiholog specializat. Dorim să creem o orientare pentru cei care vor să se înscrie în primul an la universitatea noastră, să vedem dacă există anumite competențe cu care ei vin din liceu și care să se potrivească specializării pe care doresc să o urmeze”, a menționat conf. univ. dr. Vasile Stoleru, prorector responsabil cu activitățile sociale, studențești și relațiile cu alumnii la USAMV.

Taxe mari, cifre de abandon universitar în creștere

Există și motive sociale și financiare care contribuie la acest fenomen. Din cauza faptului că taxele de școlarizare sînt prea mari pentru cei care nu sînt la buget sau pentru că mediul din care provin nu le permite să achite costurile de trai în alt oraș, precum chiria (între 250-500 de euro pentru un aparatament de două sau trei camere), studenții întîmpină dificultăți în terminarea studiilor.

Ștefan era student în anul al doilea la Facultatea de Drept de la UAIC cînd a renunțat la studii, după ce nu a mai avut bani să le plătească. Acum lucrează ca spălător auto pe timpul zilei, iar seara s-a angajat ca agent de pază pentru că are nevoie de bani, atît pentru cheltuielile de zi cu zi, cît și să economisească pentru a se reînmatricula la facultate. „Taxele erau de 2.800 de lei pe an și nu am putut să le plătesc în momentul în care unul dintre părinții mei a pierdut locul de muncă. Așa că am înghețat anul și am început să lucrez pentru a strînge bani”, a povestit acesta.

Studenții străini consideră în schimb că taxele din România sînt acceptabile, din moment ce universitățile, atît cele private, cît și cele de stat din țările lor de origine pot avea taxe de pînă la 10.000 de euro pe an, acesta reprezentînd pricipalul motiv pentru care aleg să studieze aici. „Am ales Iași pentru că aici nu este examinare competitivă și plătesc mai puțin. Spre exemplu, la facultatea mea plătesc o taxă de 5.000 de euro pe an, aproape jumătate din cît plăteam la facultățile din țara mea”, a explicat Antonio, student în anul al doilea la Facultatea de Medicină de la UMF Iași.

Conducerile instituțiilor de învățămînt superior au încercat de-a lungul timpului implementarea unor soluții care să compenseze pentru lipsa resurselor financiare ale studenților. Astfel, UMF a facilitat, începînd din anul universitar 2016-2017, un program prin care studenții pot accesa un împrumut bancar pentru a-și plăti studiile, în urma unui parteneriat cu BRD. Proiectul „Student la U.M.F. Iași” a fost inițiat după ce în anul universitar anterior 30 de studenți renunțat la studii pentru că nu și-au putut plăti taxele. „Acest împrumut este unul foarte flexibil, adică, de exemplu, un student intră în anul întîi la buget și are neșansa ca anul viitor să intre la taxă, după care poate să treacă iarăși la buget și tot așa. În momentul în care termină cei șase ani de studiu se trage linie și se calculează valoarea finală a împrumutului, urmînd ca studentul să înceapă să plătească după ce devine medic rezident. Condiția pe care trebuie să o îndeplinească este că trebuie să aibă unul sau ambii părinți în calitate de co-împrumutanți”, a explicat Ivona Burduja, purtător de cuvînt la UMF Iași.

Astfel, în primul semestru din anul universitar curent, 24 de studenți înscriși la una dintre cele patru facultăți ale universității s-au interesat de acest proiect și patru dintre ei au urmat pașii necesari pentru a accesa împrumuturi între 6.000 și 18.000 de lei.

Fondul de burse mărit cu 50%, o altă soluție

Un nou imbold în susținerea studenților care se confruntă cu lipsuri materiale este creșterea burselor. În urma noilor legiferări, un procent de minimum 30% din fondurile alocate vor reprezenta cuantumul burselor sociale, urmînd ca din acest semestru cei care au depus dosarul pentru bursă socială, dar au și bursă de merit, în cazul în care universitățile vor avea suficiente fonduri, acestea se vor putea cumula. „Bursele s-au dublat, practic, numărul de burse acordate pe criterii sociale a crescut, așadar ar trebui ca această formă de sprijin pentru studenți să devină mult mai eficientă decît era pînă acum și să contribuie la scăderea abandonului universitar. Pînă acum bursele erau prea mici pentru a fi considerate un mecanism eficient de combatere a abandonului”, a declarat Vlad Chercheș, Președinte ANOSR.

După un model existent și în alte universități din Iași, la USAMV, studenții pot primi și bursă pentru activități sociale în campusurile studențești. Astfel, studenții care se implică voluntar în activități extracurriculare în universitate să primească o bursă în valoare de 500 de lei. „Noi în fiecare an avem cîte 24 de burse de campus. Pentru a primi aceste burse, studentul trebuie să presteaze timp de patru ore pe săptămînă servicii în campus, bibliotecă, ferme didactice, cantină, spații verzi sau la administrația căminului”, a adăugat conf. univ. dr. Vasile Stoleru.

Studenții renunță la diplomele universitare pentru cursurile practice

Studenții înscriși la o facultate aleg să renunțe la studii și să-și îndrepte interesul către meserii căutate pe piața muncii în detrimentul obținerii unor diplome universitare. Astfel, ajung la cursurile Centrului de Calificare Adulți din Iași, unde merg în prezent 220 de ieșeni. „Studenții își dau seama că au ales greșit sau că nu le place domeniul și vin să facă cursuri de calificare. A fost la centru o fată care era la Psihologie la Cuza și în anul al doilea a renunțat la facultate și s-a înscris la noi, la cursurile de make-up. Acum a terminat și are salonul ei. Pînă la urmă, acestea sînt meserii căutate, pe care le poți profesa și unde găsești un loc de muncă. Diploma pe care o primesc este recunoscută în Europa”, a declarat Liviu Filipescu, responsabil al Centrului de Calificare Adulţi Iaşi.

Andreea era studentă în anul al doilea la Facultatea de Litere de la UAIC cînd a decis să renunțe și să urmeze la centru cursurile de coafor-frizer. Nu a mai lucrat pînă acum, însă crede că facultatea la care a renunțat nu o putea ajuta să-și găsească un loc de muncă stabil. „Sînt calmă și pot să intuiesc ce coafură i s-ar potrivi unei doamne în funcție de trăsăturile pe care le are. Mai bine investesc niște bani pentru a finaliza aceste cursuri decît să merg trei ani la facultate, mai mult obligată, ca mai apoi să nu am cu ce să trăiesc. Situația mea financiară deja este grea și vreau să fac ceea ce-mi place, să mă perfecționez, ba chiar să-mi pot deschide propriul salon”, a mărturisit Andreea.

Privind situația de-a lungul anilor, soluțiile propuse de reprezentanții universităților sînt crearea unui mediu confortabil pentru studenții înscriși în primul an de studii, prin implicarea în diverse activități extracurriculare sau de consiliere realizate în centrele universităților. Mai mult, acest lucru este susținut încă o dată și de președintele ANOSR, care mizează pe introducerea acestor centre de consiliere și în ciclurile inferioare de învățămînt în care elevii să fie asistați de persoane specializate. Pînă în prezent, cifrele de abandon universitar se mențin pe aceeași linie de plutire, cu foarte mici excepții, iar această situație nu se va remedia fără un cadru legislativ bine pus la punct și fără o receptivitate mai mare din partea universităților.

de Daniela HALIP, Georgiana SUNĂ, Alina VASILIU
Sursă foto: uaic.ro