Noul proiect de lege privind sistemul de educatie din Romania a fost citit de Ministrul Educatiei, Daniel Funeriu (foto), pentru prima data la sedinta care s-a desfasurat astazi in Sala Senat a Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi. Proiectul aduce modificari majore in sistemul de invatamint: rectorii vor fi alesi prin concurs, toate cadrele didactice din invatamintul preuniversitar se vor numi profesori indiferent de nivelul de studii absolvite, directorii de scoli nu au voie sa fie membrii de partid dar pot fi destituiti de consiliile locale sau judetene. CuzaNet va prezinta principalele modificari aduse prin noua Lege a Educatiei.
Rectorul poate fi si profesor in strainatate
Conform proiectului, pentru functia de rector al unei institutii de invatamint superior se vor putea inscrie personalitati stiintifice si academice din tara sau din strainatate. Dosarul candidatului trebuie sa cuprinda pe linga CV, un plan managerial. Rectorul este ales de comisia de concurs. Jumatate dintre membrii comisiei de concurs sunt membrii Senatului, jumatate sunt personalitati publice locale, nationale si internationale. Comisia are obligatia de a aviza minim doi candidati la functia de rector. Componenta comisiei de concurs este stabilita de Senat. Dupa selectarea rectorului de catre comisia de concurs, acesta este confirmat in functie de ministru Educatiei Cercetarii Tineretului si Sportului.
Cumulul de norme, interzis prin lege
Decanii si directorul administrativ vor fi selectati tot pe baza de concurs de dosare organizat la ordinul rectorului. Mandatul unui rector este de patru ani. De asemenea, ocuparea posturilor didactice sau de cercetare se face prin concurs. Este interzis prin noua lege cumulul de norme didactice. Pensionarea cadrelor didactice si de cercetare se face la implinirea virstei de 65 de ani. Potrivit noii legi, este interzisa ocuparea oricarei functii de conducere dupa pensionare. Rectorii vor face raportari publice in baza carora universitatile vor fi clasificate si vor obtine finantare de la bugetul de stat.
Masteratul este obligatoriu pentru angajarea in invatamint
Angajarea cadrelor didactice in invatamint se va face prin concurs organizate de consiliile de administratie ale scolilor. Prin noua lege dispar titulaturile de educator si invatator. Toate cadrele didactice din invatamintul preuniversitar se vor numi profesori. Formarea profesionala a profesorilor se va face astfel: studii de licenta de trei ani intr-o specializare stiintifica, masterat didactic de doi ani si stagiu practic de un an sub coordonarea unui profesor-mentor. Pe perioada masteratului, studentii ar urma sa beneficieze de burse de studiu echivalente cu salariul net al unui profesor debutant. Absolvirea masteratului este obligatorie pentru intrarea in anul de stagiu de practica. La finalul anului de stagiu, absolventul va sustine examenul de definitivat. Acest examen poate fi sustinut de doua ori iar cei care nu-l promoveaza pot profesa ca dascali debutati cu un contract de munca pe perioada determinata. Ordinea gradelor didactice este: gradul II, I si titlul de profesor emerit. Profesorul emerit poate avea calitatea de profesor mentor, adica de instruire a profesorilor aflati in anul de stagiu.
Ori director, ori politician. Ori decan, ori parlamentar
Noua lege aduce prevederi clare in ceea ce priveste imixtiunea politicului in sistemul educational. Astfel, directorii sau directorii adjuncti din invatamintul preuniversitar nu pot fi membri de partid. In sistemul de invatamint superior nu se poate ocupa simultan o functie de conducere si una de demnitate publica.
Directorul scolii poate fi demis de consiliul local
In ciclul preuniversitar, directorul scolii va incheia un contract de management cu primarul localitatii unde se afla institutia de invatamint. Directorul este numit prin concurs organizat de Consiliul de administratie al scolii si poate fi demisi cu votul a doua treimi dintre membrii consiliului de administratie sau prin decizia. Daca se constat neindeplinirea contractului de performata asumat si incheiat la inceput de mandat, directorul scolii poate fi demis de catre consiliului local sau judetean. Parintii vor fi reprezentati in consiliile de administratie ale scolilor.
500 de euro pentru educatie, de la nastere
Potrivit noii legi, fiecarui nou-nascut i se va deschide un cont in care Guvernul va vira 500 de euro, „bani pentru scoala”. Conntul este deschis copiilor dupa intrarea in vigoare a noii legi. „Contul educational reprezinta sprijinul acordat de stat pentru exercitarea dreptului la educatie permanenta”, se arata in proiectul de lege.
Testare nationala in clasa a IX-a
Ciclul gimnazial va fi de cinci ani. Evaluarea elevilor se va face printr-un instrument nou creat numit portofoliu educational. Portofoliu educational reprezinta toate diplomele, certificatele sau inscrisurile obtinute dupa evaluarea competentelor dobindite in procesul de invatare formala, non-formala si informala. In noul sistem de evaluare sunt prevazute testari la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a. Evaluarea finala va fi organizata la clasa a IX-a si va consta intr-o testare nationala trans-curriculara. Textarea nationala va include doua probe scrise: una la limba materna si la o limba de circulatie internationala si o alta la „matematica si stiinte”. In plus testarea nationala de la clasa a IX-a va cuprinde si o proba practica de verificare a cunostintelor in domeniul utilizarii calculatorului.
Certificat de competente, la sfisitul liceului
Invatamintul obligatoriu va fi de 10 ani, incepind cu clasa pregatitoare (grupa pregatitoare de la gradinita) si terminind cu clasa a IX-a. Liceul va deveni o etapa intermediara spre trecerea la facultate. Acesta va avea rolul de a aprofunda cunostintele de cultura generala in cazul liceelor teoretice sau de obtinerea unei calificari profesionale in cazul grupurilor scolare industriale. Cei care vor absolvi liceul teoretic vor putea obtine certificate de competente in anumite domeniii cum ar fi calculatoare, comunicare etc. Vor fi opt domenii de competente dupa cum urmeaza: „competente de comunicare in limba materna si in limbi de circulatie internationala; competente fundamentale de matematica, stiinte si tehnologie; competente digitale; competente axiologice-studiul valorilor (morale); competente sociale si civice; competente antreprenoriale; competente de expresie culturala; competente de a invata sa inveti”. In functie de rezultatele elevilor, profesorii vor fi obligati sa realizeze planuri individuale de invatare. Cu alte cuvinte, meditatiile vor intra in norma didactica fara a fi platite.
Niciun comentariu