(ORASUL, 09.00) FISC – BILANT – ACTIVITATE/ Fiscul a prezentat situatia pe 2009 si prognozele pentru 2010: cifre de afaceri mai mici, mai multe falimente, mai multe societati cu datorii la stat
(CUZANET, Iasi, 24 ianuarie) Vineri, 22 ianuarie a avut loc conferinta de presa la sediul Directiei Generale a Finantelor Publice Judetene (DGFPJ) Iasi privind activitatea desfasurata in anul care s-a incheiat si planurile pentru noul an. A fost prima conferita in noua formula completa, cu Sorina Marin ca director general coordonator, Viorel Unugureanu- director general adjunct pe activitatea de administrare fiscala si Florin Dumbrava- director general adjunct pe activitatea de inspectie fiscala.
Incasari de 95%
Astfel, in 2009 impozitele si taxele au suferit scaderi in ceea ce priveste capacitatea de colectare la nivelul Directiei de Finante. “Pot sa spun ca printre cele mai mari scaderi in colectare au fost la impozitul pe profit (-30%) si la accize (-40%), dar si la tva, cu 20%. Doar incasarile pe propriri la terti au crescut cu 70%” a explicat Sorina Marin.
Cu toate ca cifra de afaceri a scazut, profiturile s-au micsorat, au crescut pierderile si platile restante, DGFJJ Iasi se lauda totusi, cu incasari in porportie de 95% la bugetul statului, din taxe si impozite. S-a constat ca in Iasi, structura cifrei de afceri nu prezinta modificari. Comerul ramane pe primul loc, cu toate ca a scazut profitul cu 20%, urmat de constructii, ce au inregistrat o scadere de 30%. Industria, caracterizata de directorul adjunct Viorel Unugureanu ca fiind “sublima, dar lipseste cu desavarsire” a ramas pe a treia pozitie.
Ce a adus nou anul 2009
Anul 2009, in ceea ce priveste administrarea a produs trei mari actiuni. Selectia nationala a TVA-ului, fost una dintre cele mai mari actiuni ale anului trecut. A urmat apoi, Unitatea de imprimerie de la Ramnicu-Valcea. Returnarile nu au mai fost in proportie de 60-70%, ele au scazut la 28-29%, lucru vizibil si in luna decembrie. Asftel, daca pana in luna noiembrie se incasa sub procentul anului 2008, in luna decembrie s-a incasat 105% fata de 2008. A treia “miscare inteleapta” a fost amanarea la plata, in legatura cu aceasta urmand sa mai apara cateva norme. Costrangerea amanarii la plata este reprezentata de garantia care trebuie oferita de datorinic- 40% din datorie pentru amanarea pe o perioada de 1 an si 20% pe o perioada de 6 luni.
“Legea 363/2009 cu amanarile la plata, vine in intampinarea societatilor ce inregistreaza datorii restante, in conditii avantajoase. Amanarea va fi prelungita pana la 22 decembrie 2010, avand un grad de esantionare stabilit , cu anumite garantii oferite de firme (bunuri mobile si imobile). In acest mod venim in ajutorul agentilor economici de buna credinta pentru evitarea insolventei si impulsionarea relansarii economice. Dar e pacat sa treaca timpul deoarece se genereaza accesorii si mai tare ii vom afunda in blocaje” a explicat Viorel Dumbrava. Acesta este cadrul legal pentru a ajuta firmele cu probleme. Astfel, pana in prezent, in anul in curs, 5 sociatati au solicitat acesta amanare. De ea se poate bucura oricine, cu conditia sa nu aibe fapte inscrise in Cazierul Fiscal. “Chiar si RATP-ul poate beneficia de acest lucru dar au un cuamtum de datorii care nu-i permite sa ofere garantiile solicitate de lege” a mai adaugat directorul coordonator adjunct pe activitatea de administrare fiscala.
Prognoze
“Cifra de afaceri nu cred ca va fi mai buna ca in 2009, s-ar putea sa ne situam undeva la nivelul anului 2009, ceea ce ar reprezenta o situatie pozitiva. Eu as spune ca ar fi foarte bine daca ar fi asa, totul este in scadere. Luna de luna incasam mai putin, TVA-ul nu se incaseaza in acelasi ritm in care se ramburseaza” este de parere Sorina Marin. Cu toate acestea, se pare ca luna decembrie a reprezentat exceptia care intareste “regula”, deoarece s-au rambursat 100 de miliarde si s-a incasat 105 miliarde din TVA.
“S-ar putea ca acum, dupa ce s-a dat drumul la buget, sa inceapa demararea unor noi proiecte. Cifra de afaceri a scazut si din cauza faptului ca nu au fost proiecte aprobate. Am emotii in ceea ce priveste profitul pe anul 2009. In primul semestru, care dupa parerea mea nu a fost la fel de dur ca cel de-al doilea, am avut o scadere de 8000 miliadre (lei vechi) la cifra de afaceri si peste 1500 la nivelul judetului” a mai adaugat Sorina Marin.
Cu toate acestea incasarile, potrivit conducerii, au fost de 95%. Se pare ca in acest caz impozitul forfetar si-a spus cuvantul. Nu mai sunt aceleasi facturari intre societatile mici, de unde rezulta si o mare parte a cifrei de afaceri. Au fost aproximativ 1500 de suspendari, cu datorii de 20 milioane, fata de 2008 cand au fost mai putin de 400 de suspendari. Astfel, mediul de afaceri s-a mai curatat si au ramas acele societati ce pot face fata crizei si au o piata unde sa-si vanda produsele. Se preconizeaza invastitii majore in afaceri, unde se vor acorda facilitati, pentru ca apoi sa se colecteze taxe si impozite.
Lista primilor 10 datornici la stat, care dupa spusele conducerii Fiscului nu a inregistrat schimbari majore, doar datoriile au mai crescut, va fi facuta publica de catre Agentia Nationala de Administare Fiscala saptamana viitoare. In prezent, judetul Iasi are peste 17 000 de societati cu datorii la stat.
Noutati pentru 2010
Incepand cu anul 2010, declaratia 310 privind livrarile si achizitiile intracomunitare, se va depune lunar, nu semestrial ca pana acum, pentru a combate evaziunea. Totodata, conducerea Fiscului a propus intalniri la o masa rotunda, mai ales cand sunt evenimente importante, ca de exemplu modificerile Codului Fiscal sau acele declaratii (309, 392, 394) care au devenit lunare. Pentru a veni in ajutorul contribuabililor, Vor fi postate pe site-ul www.finanteiasi.ro modificarile din 2010 comparativ cu cele din 2009 si alte materiale informative legate de venituri, incasari etc.
De asemenea, bilanturile anuale cu situatia financiara a societatilor comerciale se vor depune la Oficiul Regional.
Pentru 2010, sunt discutii la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), pentru restrangerea impozitul forfetar la acele domenii de activitate cu risc mare de evaziune (jocuri de noroc, localuri de noapte). ”Se analizaza in mod permanent acest fenomen, se incearca verificarea cazurilor grave, dar nu se poate face o baza de date doar cu unul dintre acestea, exista evaziune fiscala in aproape toate domeniile economice la nivelul Iasului” a specificat Florin Dumbrava.
Seminarii pentru primarii si pe domenii de activitate
Incepand cu luna aceasta, DGFPJ va organiza seminarii, pe domenii de activitate, in care firmele vor fi chemate la intalnire, din cauza noilor modificari in Codul Fiscal.
Seminariile vor avea loc si cu primariile, care vor fi informate asupra tipurilor de bugete, hotararilor de Guvern, dafalcarilor de cote care ajung la nivelul lor. Un alt motiv este faptul ca sunt multe probleme in ceea ce priveste modul de completare al declaratiilor, deoarece din cauza unei greseli dintr-un tabel, risca sa nu primeasca bugete proportional cu gradul de colectare.
Dispnibilizari la Fisc?
“Va spun din punctul de vedere al celui care lucreaza de 15 ani in acesta institutie, noi hartie oficiala nu am primit in legatura cu posibile disponibilizari. Dar este firesc ca cei care nu si-au facut treaba, pentru ca sunt si la noi probleme administrative, cu bautura sau lipsa profesionalismului, se autoelimina. Au mai fost cazuri de pensionare sau care nu au facut fata si au demisionat, deoarece ritmul nu mai este ca acum 2-3 ani” a explicat Sorina Marin.
Astfel, in ultimele luni 6-7 angajati au parasit DGFPJ, dintre care in luna ianuarie 3 s-au pensionat, iar una a demisionat.
Nicolina- “rau datornic”
In urmatoarea perioada uremeaza sa intre in insolventa peste 390 de societati cu peste 150 de miloane datorii. Un caz special este Nicolina, numita de Viorel Ungureanu “rau datornic”. Astfel, in vara s-a cesionat creanta iar o firma a platit in trei transe datoria acesteia, ceea ce inseamna ca in conturile DGFPJ au intrat 16 mil.lei. Contractul va fi gestionat de ANAF, deoarece Nicolina intrata in insolventa si mai are inca datorii. Cuantumul acestora ajunge la 700 mii lei.
Conturi blocate la primarii
“Va fi un an foarte greu, in care va trebui sa ne mobilizam, sa realizam la un nivel ridicat incasarea creantelor bugetare, de aceea nu vom face rabat de la nicio culoare politica, nimeni nu va fi scutit sau tolerat decat prin litera legii. Rau platnicii vor avea conturile blocate. Am luat aceste masuri inclusiv la primarii” a precizat Viorel Unugureanu.
In sitatia mentionata de directorul adjunct sunt in jur de 8 comune din judet, care au in prezent conturile blocate deoarece nu si-au achitat datoriile la buget. Printre acestea se numara Miroslava, Popricani, Vladeni si Schitu Duca./Andreea Jugaru
Niciun comentariu