După un an de pauză, în perioada 22-24 octombrie s-a desfășurat o nouă ediție a Festivalului „Les Films de Cannes à Iași”. Evenimentul a avut loc la Ateneul Național din Iași, iar organizatorii au oferit publicului cele mai bune selecții ale filmelor care au intrat anul acesta în competiția de la Cannes.
Programul a conținut șapte proiecții, iar în deschiderea festivalului a rulat filmul „Les Intranquilles”, de Joachim Lafosse, selectat în competiție la Cannes 2021. Inspirat de propria sa poveste, cineastul Joachim Lafosse prezintă în acest film o mamă și un copil a căror viață se învîrte în jurul exceselor unui tată bipolar.
În cea de-a doua zi, publicul a putut urmări „Three floors”, de Nanni Moretti, adaptat după romanul Three Floors Up al autorului israelian Eshkol Nevo. Acesta este primul film al lui Moretti fără un scenariu original. Criticul de film Irina-Margareta Nistor, prezentă la festival, a mărturisit că e un film în care „fiecare găsește ceva prin care a trecut la un moment dat”.
Al doilea film vizionat a fost „A Hero”, de Asghar Farhadi, cîștigătorul premiului Grand Prix. Rahim, protagonistul peliculei, se află în închisoare din cauza unei datorii pe care nu a putut s-o ramburseze. În timpul unui concediu de două zile, el încearcă să-și convingă creditorul să-și retragă plîngerea. Dar lucrurile nu merg conform planului. Despre actorul din rol principal, Irina Margareta Nistor a explicat că „este un iranian care acum filmează mult în Occident, deci nu mai este sub interdicții sau sub cenzură, dar e interesant pentru ca încearcă să aducă în față ce se întîmplă în continuare în Iran”.
Ultimul film care a rulat în cea de-a doua zi de festival a fost „The Worst person in the world”, cîștigător al premiului pentru cea mai bună actriță. „Un film nordic foarte intens, un regizor care are foarte mult succes și lumea îl îndrăgește. Îmi place pentru că este o poveste de iubire sau cum ar trebui poate, din cînd în cînd, să vezi cînd pui pe primul loc iubirea sau cariera, cînd trebuie să te desparți sau nu trebuie să te desparți”, a declarat Irina-Margareta Nistor.
Poiecție de gală, la final de festival
În ultima zi, pe ecranul de la Cinema Ateneu au rulat „Les Olympiades”, de Jacques Audiard, selectat în competiție la Cannes, „Titane”, de Julia Ducournau, cîștigătorul premiului Palme D’Or, și „La Civil”, cîștigătorul premiului „Un certain regard”. Ultimul din listă a avut o proiecție de gală în prezența regizoarei belgiene de origine română Teodora Ana Mihai. „La Civil” înfățișează povestea unei mame a cărei fiică adolescentă este răpită în nordul Mexicului. Un film tulburător, filmat în pandemie, bazat pe o poveste reală, despre care regizoarea a povestit că trebuia să fie un documentar, dar a ales să facă acest film din motive de securitate. „Ficțiunea mi-a permis libertatea și securitatea să spun ceea ce am vrut să spun despre subiect”.
Teodora Ana Mihai a mai subliniat că documentarea și lucrul la acest proiect au durat mai bine de șapte ani, timp în care a întîmpinat situații dificile și a fost expusă unui pericol real. „Cred că am avut mai multe perioade de burnout, în care nu prea vedeam clar cum o să realizăm filmul și, bineînțeles, știam că nu este nicio garanție ca vreun festival să ne selecționeze. A fost o mare bucurie că totuși s-a recunoscut îndrăzneala și perseverența, în ciuda dificultăților pe care le-am avut în timpul pregătirii, filmărilor. Dacă nu ar fi fost apreciat filmul, aș fi căzut în depresie și m-aș fi întrebat de ce atîta efort. A fost dur, prețul pe viața personală extrem de mare. Dacă m-ar întreba cineva dacă aș mai face-o, aș avea o ezitare”.
„Les Films de Cannes à Iași” s-a încheiat cu îndemnul lui Andrei Giurgia, organizatorul festivalului, de a iubi filmul „și, mai ales, starurile noastre. Mi-am pus insigna de star pentru că este de la Cannes, de la Alain Delon, de cînd a cîștigat un Palme D’Or și absolut toți cei care am fost în sală am primit asemenea insigne, în ideea că, de fapt, starurile sînt publicul”, a completat și Irina Margareta Nistor.
Cinefilii au putut achiziționa cartea Cannes 1939. Festivalul care nu a mai avut loc, de Oliver Loubes, tradusă de Irina Margareta Nistor. „Poate că acum e mai nimerită ca niciodată, pentru că a fost exact anul în care ar fi trebuit să se țină Festivalul de la Cannes și nu s-a mai ținut din cauză că a izbucnit razboiul. Istoria s-a repetat anul trecut, cînd nu s-a putut ține Cannes, doar au fost cîteva filme care au primit o etichetă de Cannes și pe o parte dintre ele le-am putut vedea”, a spus criticul de film.
Festivalul de la Cannes, unul dintre cele mai importante festivaluri de film din lume, a revenit cu ediția a 74 – a, după un an de pauză din cauza pandemiei.
Proiectul „Les films de Cannes à Iași” a fost inițiat în 2016, de regizorul Cristian Mungiu, iar de atunci evenimentul a fost organizat anual de Cinema Iași, Ateneul Național din Iași, Cei de la ARTIS și Casa de Cultură „Mihai Ursachi” din Iași.
Niciun comentariu