(ORASUL, 18.00) RATP – BLOCAJ – TRAMVAIE /Zeci de minute petrecute in statia de tramvai, alte zeci de minute in trafic, nervi, injuraturi – altfel spus cosmarul iesenilor care merg zilnic cu mijloacele de transport in comun. O investigatie realizata de reporterii CuzaNet.
(CUZANET,
Iasi,  4decembrie) –  Safari extrem la numai 1,5 lei, astfel ar suna o reclama la transportul in comun din Iasi. Blocajul in circulatie, o problema pentru calatori, vatmani si soferi.             Cea mai "dura" zona este portiunea de traseu cuprinsa intre Targu Cucu si Iulius Mall. Tramvaiele se odihnesc, in spatele masinilor, minute intregi pana se elibereaza sensul de mers. Astfel, de la 10 minute, cat ar trebui sa dureze in mod normal circulatia pe aceasta ruta, se ajunge la jumatate de ora, uneori chiar patruzeci de minute.
           "Da' bine ca am ocazia sa spun, sa auda cin' trebuie sa auda si sa faca ceva. In fiecare zi trebuie sa-mi lipesc mana de claxon si plec acasa cu nervii la pamant din cauza soferilor astora nesimtiti. Ca doar scrie dom'le in legile circulatiei. Ai voie sa incalci linia de tramvai cu conditia ca atunci cand vezi ca se apropie tramvaiul, sa-i lasi cale libera. Dar nu, eu trebuie sa deschid geamul si sa tip la ei, ca altfel nu ma inteleg. E mai rau ca-n Bucuresti. Si nici nu poti sa opresti un tramvai de treizeci de tone intr-un metru, doi, ca doar eu nu transport aici lemne, sau fier, trasport oameni." a spus cu voce raspicata un vatman de pe tramvaiul 3 care si-a lipit pe geam numele "de cod"- "Vinatorul".
         Calatorii ajung, de cele mai multe ori, la limita rabdarii si incep sa strige catre vatman: "Coboara  nene si umbla-i la falci, nu vezi cum sta tolomacul pe sina? Si mai e si din Iasi, e de-al nostru, deci nu poti sa zici ca nu stie. Coboara si rezolva problema ca trebuie sa ajung si eu la munca!" se aude din capatul tramvaiului vocea grava a unui barbat.

Ploua cu plingeri la Regia Autonoma de Transport

Reprezentantii Regiei Autonome de Transport Public (RATP) Iasi recunosc ca au primit mai multe plangeri prin care iesenii reclama comportamentul soferilor in trafic dar arunca responsabilitatea in curtea Politiei Rutiere. “Si in zona Tirgu-Cucu, dar si in cartierul  Alexandru se transfera toata circulatia pe banda de tramvai. Si din cauza orelor de varf in circulatie si din cauza masinilor parcate chiar pe liniile de tramvai. In mod normal, prin lege, calea de rulare a tramvaiului trebuie sa fie libera.  Noi am comunicat politiei ceea ce am observat dar nu am vazut nimic schimbat in bine. Mai nou am aflat ca la Bucuresti se intocmesc dosare penale in astfel de situatii. Dosar penal pentru blocarea unui drum public. Deci se interpreteaza mai dur acest regulament, dar asta tine foarte mult de politia rutiera.” a spus Adrian Mihai, purtatorul de cuvant al RATP.

Politia Rutiera arata cu degetul catre… infrastructura

Oficialii Politiei Rutiere au gasit repede vinvatul. “Ideal ar fi, ca acest traseu pentru tramvai, sa fie complet separat si strada sa fie suficient de larga pentru a permite acest lucru. Poate cand ne vom putea permite sa lasam cate un agent in fiecare intersectie. special pentru asa ceva, s-ar putea sa fie mai bine. Si poate cand va mai creste si civilizatia fiecarui om” a explicat Cristian Mandru, inspector principal la Politia Rutiera. Cristian Mandru a explicat ca liniile de tramvai se pot incalca doar in intersectie pentru a vira stanga sau dreapta, situatie in care conducatorul este obligat sa incalce liniile de tramvai. In momentul de fata, sanctiunea care se aplica in cazul in care un sofer incurca circulatia tramvaielor este de aproximativ 200 de lei. “Astept sa se imbunatateasca si infrastructura noastra si atunci lucrurile vor merge poate mai bine. Acum 20 de ani se gandeau sa faca un pasaj intre Podu Ros si Piata Independentei. A fost totul proiectat, dar nu s-a facut nimic. Si nici nu se mai poate face acum.” a spus Cristian Mandru. “Vor trebui luate neaparat masuri de reglaj al traficului. Soseaua de centura este o necesitate. In nici un oras civilizat, transporturile grele nu se fac prin centrul urbei. Iasul are calea ferata prin mijlocul orasului, are Bahluiul care trece si imparte orasul in doua. Oricum infrastructura noastra este foarte prost gandita.” a adaugat Maricel Gherca, directorul RATP Iasi./Roxana Maticiuc