(ORASUL, 15.00) – PRIMARIE – ARCHIMEDES – RATP / Transport public la standarde europene, in patru ani
(CUZANET, Iasi, 6 mai) – In cadrul dezbaterii care a avut loc astazi, 6 mai, in sala de conferinte a Primariei municipiului Iasi, dintre membrii programului Civitas Archimedes, s-a pus accentul pe principalele probleme ale transportului urban atat la nivelul Iasului cat si la nivelul celorlalte cinci orase care fac parte din acest proiect. Membrii consortiului prezentanti astazi la conferinta sunt din orasele Aalborg din Danemarca, Brighton din Marea Britanie, San Sebastian din Spania, Monza din Italia, Usti nad Labem din Cehia si municipiul Iasi. Dezbaterea a avut la baza doua planuri de actiune: unul referitor la stadiul proiectului in fiecare oras participant la acest program si altul legat de componenta politica a transportului urban.
La nivelul municipiului Iasi progresul proiectului Civitas a fost incetinit pe motiv ca trei din cele patru licitatii incepute de catre membrii Regiei Autonome de Transport Public (RATP) Iasi au fost contestate. Este vorba despre achizionarea echipamentelor pentru semnale acustice, pentru statie GPL si pentru sistemul de ticketing. In urma declaratiilor venite din partea reprezentantilor straini implicati in acest program, se pare ca problema traficului intens si a infrastructurii este prezenta si in celelalte orase, singura diferenta constand in managementul aplicat diferit de catre firmele de transport in comun. “Drumurile sunt diferite de la tara la tara si e important sa impartim experientele intre noi. Suntem bucurosi ca putem ajuta si celelalte cinci orase sa se dezvolte, iar ca oras lider ne dorim ca si ceilalti sa obtina, pana in 2012, <<distinctia Civitas>>.” a spus Kristian Schnoor, viceprimarul orasului Aalborg din Danemarca.
Mostra eco in fata Primariei
Primul autobuz ecologic , din seria celor 30 de mijloace de transport in comun, pe baza de combustibil alternativ, GPL(gaz petrol lichefiat) a fost adus astazi in fata Primariei. Se pare ca avantajele utilizarii acestui tip de combustibil sunt multiple: reducerea noxelor, a cantitatii de fum emanat si minimalizarea mirosului neplacut, precum si scaderea nivelului de zgomot pentru motorul GPL fata de cel diesel. Mai mult de cat atat, municipalitatea va economisi mai multi bani deoarece durata de viata a acestor motoare se anunta a fi mai mare.
Primarul Gheorghe Nichita acuza ca pana acum “a fost incurajat transportul cu maxi-taxi, a unor pirati ai transportului urban. Nu erau interesati sa imbunatateasca transportul in Iasi ci sa obtina profit pentru buzunarele proprii.”.
Solutia salvatoare a traficului iesean: pistele de biciclisti
“ In orasele dezvoltate, pentru a rezolva problema traficului de pe strazi, s-au largit trotuarele si nu partea carosabila, cum se face la noi.” a spus primarul. Aceasta afirmatie a venit in sprijinul ideii de incurajare a transportului pietonal si al celui cu bicicleta. Intrebat unde s-ar putea cu bicicleta in momentul de fata, Nichita a spus ca “vom crea un culoar de 10 kilometri pentru biciclisti de la Agronomie pana in Tudor. Vom pune inginerii sa analizeze cea mai buna formula pentru piste.”.
Viitoare investitii in transportul public iesean
Maricel Gherca, directorul RATP Iasi, a declarat ca pana la sfarsitul acestui an toate cele 30 de autobuze vor fi echipate la fel cu cel adus astazi in fata Primariei. Deasemena, prin acest program se urmareste infiintarea unei linii pentru transportul personelor din Ciurea, montarea unor semafoare acustice pentru nevazatori, dotarea autobuzelor si tramvaielor cu validatoare care vor folosi si carduri, precum si GPS si panouri de afisare in statii. Totodata a declarat ca traseul Agronomie – Tudor este unul pilot, urmand ca actualele imbunatatiri ale transportului in comun sa se extinda la nivelul intregului municipiu.
Suma totala necesara implementarii proiectului Civitas la Iasi este de 47 de milioane de euro, din care 2,6 de milioane sunt nerambursabili, iar aproximativ 2 milioane euro, pentru culoar, vin din partea municipalitatii. Estimarile actuale arata ca pana in 2012 programul Civitas – Archimedes va fi dus la bun sfarsit. / Roxana Maticiuc, Mihaela Uglea
Niciun comentariu