Invitat la Iasi de Catedra de Comunicare si Relatii Publice a Universitatii „Al. I.Cuza”, pentru un workshop despre film, regizorul danez, Claus Toksvig, a destanuit studentilor ieseni o parte dintre tainele animatiei. Evenimentul s-a intins pe parcursul a doua zile si in urma lui, pentru o parte dintre studentii ieseni, principiile animatiei si notiuni precum poses, Fps sau grossing nu mai sunt deloc straine. Claus Toksvig detine atat de multe functii, incat nici nu stii cum sa i te adresezi pentru a primi un raspuns: manager si coordonator de proiect, animator, producator si regizor. In interviul acordat Agentiei de Stiri Cuzanet, Claus Toksvig vorbeste despre pasiunea de a lucra alaturi de studenti si persoane situate la un nivel inalt in ierarhiile animatiei, despre rezistenta filmului european la stadiul de arta si despre cum animatia iti poate transforma in realitate o idee venita in vis.

„La Animation Workshop, atentia se concentreaza asupra calitatii a ceea ce expui pe ecran”

In prima parte a workshop-ului spuneati ca a existat un moment in care ati fi vrut sa plecati in SUA. Dupa toti acesti ani care au trecut, regretati in vreun fel decizia luata?

Nu. Pentru ca atunci cand termini scoala si realizezi cateva filme, tot trebuie sa lucrezi cu persoane care sunt la un nivel mai inalt decat tine. Consider ca este important sa inveti de la persoane care sunt mai bune decat tine. La acel moment, lucram ca manager si coordonator de proiecte si nu reuseam sa gasesc proiecte care sa fie destul de interesante. Prin urmare, am plecat in Irlanda sa lucrez la marele studiou Cartoon Saloon. Am luptat si am cautat sa lucrez intr-un loc in care nu te simti ca acasa. A fost o experienta utila si simt ca o folosesc astazi ca animator. Daca nu as fi dobandit acea experienta, probabil ca as fi devenit un producator si manager de proiecte mai superficial.

Prin ce anume se recomanda scoala Animation Workshop din Viborg ca fiind printre cele mai bune din lume?

Consider ca se datoreaza concentrarii pe caracterele animatiei. Iti doresti foarte mult sa-i inveti pe animatori sa fie foarte buni in reprezentarea emotiilor unui personaj. Trebuie sa te concentrezi ca sa fii un om bun de divertisment. Oricine poate realiza un proiect daca stie o persoana care lucreaza in Maya (n.r. software 3D). Dar nu toti pot invata sa fie animatori foarte buni si sa reprezinte personajele cu succes. Pentru mine, atentia nu este in legatura cu software-ul, atentia este asupra divertismentului pe care il arati pe ecran. Acesta este probabil unul din motivele de succes a scolii din Viborg. Ea este de succes, pentru ca atentia se concentreaza asupra calitatii a ceea ce expui pe ecran.

In afara marilor studiouri, de ce are nevoie o tara pentru a avea succes in productia filmelor de animatie?

Trebuie sa formeze un mediu in care sa atraga performanta. Poti avea toti banii din lume, dar daca proiectele pe care le realizezi nu sunt create la un nivel inalt, nu vei putea atrage marile talente. Daca proiectul este bun, animatorii observa ca pot sa scoata ceva de pe urma lui. Consider ca in cadrul marilor studiouri, a avea la dispozitie sume mari de bani nu inseamna neaparat ca poti realiza filmele cele mai bune.

Studioul Walt Disney spune ca in filmele de animatie personajele tale trebuie sa fie de doua ori mai interesante decat in realitate. Storyboard-ul unei animatii trebuie sa fie la fel de interesant sau chiar mai mult?

Daca poti realiza acest lucru este excelent. In animatie totul trebuie sa fie de doua ori mai interesant decat in realitate. Astfel vei avea un film foarte bun.

„Majoritatea persoanelor din industrie sunt bucuroase sa fie acolo si sa-si satisfaca pasiunea”

Cat de importante sunt vocile care se ascund in spatele personajelor animate?

Vocea este extrem de importanta. Animatorii nu pot realiza prea multe intr-o animatie cu exceptia personajelor animate. Bineinteles, mai apare si regizorul care spune: in acest mod plange caracterul respectiv, din punct de vedere emotional este asa. Vocea are foarte multa incarcatura emotionala si din acest motiv animatorii o folosesc pentru a crea scenele. Vocea este extrem de importanta.

Cum este atmosfera intr-un studio de animatie? Se inteleg animatorii intre ei?

Nu intotdeauna. Cand realizezi un film important exista multe persoane cu o creativitate puternica. Unii din ei au o personalitate puternica. Un astfel de ego nu este benefic cand se lucreaza in echipa. Impreuna cu studentii mei, intotdeauna gasim o cale sa rezolvam problemele, daca acestea exista. Este foarte distractiv sa fii in mediul creativ al studiourilor, pentru ca oamenii devin creativi cand hobby-ul lor le da inspiratie. In acest mod, majoritatea persoanelor din industrie sunt bucuroase sa fie acolo si sa-si satisfaca pasiunea.

Cat de important este dialogul dintre caracterele animate?

Depinde de film. Daca realizezi o comedie este foarte important. De cealalata parte, in constructia unui film de actiune este mai putin important. Daca faci o drama, de asemenea, nu este important. Daca realizezi o comedie, dialogul personajelor trebuie sa te prinda si sa fie amuzant.

„In Europa apar mai multe experimente reusite decat in SUA”

De ce publicul tinta al animatiilor europene este reprezentat indeosebi de copii?

Deoarece aici nu avem o editie puternica de animatii pentru adulti, cum se intampla in Japonia, SUA sau Franta. Aceste tari sunt cele mai puternice in ceea ce priveste benzile desenate si filmele de animatie. Si este doar acel spirit al desenatului. Este o industrie foarte puternica in acele tari. Danemarca, de cealalata parte, are mai mult o traditie in realizarea filmelor de drama si actiune decat a animatiilor. Insa, suntem mandri sa spunem, ca in prezent, in Danemarca sunt produse doua sau chiar trei filme de animatie pe an.

In afara de constrangerile bugetare, care sunt diferentele dintre animatiile realizate in Europa si cele produse in SUA?

Mi s-a intamplat odata ca un regizor sa-mi spuna aceste lucruri: „cand faci un film in SUA este de obicei pentru a scoate bani”. Este o afacere. Cand realizezi un film in Europa totul se rezuma la arta lui. Totul se rezuma la cat de creativ poti sa fii. Este bine ca ne putem dedica filmului. Avem mai putini bani decat au ei si astfel apar mai multe experimente reusite decat in SUA.

Majoritatea serialelor animate sunt produse in SUA sau Asia. De ce nu se realizeaza si in Europa?

Pentru ca avem o industrie foarte diferita. In SUA exista studiouri mari precum Warner Bros., Disney, Fox. Dispun de sume mari de bani si pot sa finanteze cu usurinta serialele. In Europa trebuie sa co-produci incontinuu pentru ca este nevoie de multi bani. Astfel, ajungi sa ai nevoie de BBC, care la randul lor nu-ti vor pune la dispozitie toti banii necesari. In continuare, pentru a realiza show-ul, vei avea nevoie de alti doi, trei producatori si este foarte greu sa-i gasesti.

„Atunci cand animezi faci orice dintr-o singura atingere de creion”

In prima zi ati afirmat ca „animatia nu este pentru copii si nu este un anumit tip de film”. Prin urmare, care ar fi definitia animatiei?

Am avut la un workshop un student care a scris urmatoarele: „Cand animez simt ca sunt un zeu. Creez si totul este din munca mea”. Asa ca am creat acest slogan pentru amuzament: „Nu numai Dumnezeu creeaza viata, pentru ca atunci cand animezi faci orice dintr-o singura atingere de creion”. Creionul tau decide miscarea. Poti sa faci orice se gaseste in imaginatia ta. Numai animatia poate fi astfel.

Filmul animat Shrek este printre primele 10 animatii din istorie, in ceea ce priveste incasarile. Care este secretul acestui film?

La momentul in care a aparut Shrek, el a avut o infatisare fundamental diferita fata de caracterele obisnuite create de Disney. Infatisarea lui diferita a facut deliciul publicului. Animatia a luat in ras industria, personajele obisnuite precum Pinocchio si multe alte povestiri. Oamenii au ras si erau interesati sa vada filmul. Au fost foarte indrazneti atunci (n.r. Disney), pentru ca Shrek nu era animatia tipica in care ai povesti plate ca in Frumoasa si bestia, Cocosatul de la Notre Dame. Dialog comic, personaje comice ce au luat pe toti prin surprindere.
Am vorbit candva cu un animator care a lucrat la momentul in care Disney a realizat animatia Shrek. El a spus ca in acelasi moment realizau Spiritul, o animatie considerata a fi foarte buna, cu multi bani investiti si animatori buni. De asemenea, aveau si proiectul numit Shrek, un proiect care nu era privit cu ochi buni, pentru ca nimeni nu stia daca va avea succes. Niciun animator nu era interesat cu adevarat sa lucreze la Shrek. Toti voiau sa fie in echipa pentru Spiritul. Era cam asa: „Ohhh! Trebuie sa lucrez la Shrek. Fiti intelegatori!”.  Astazi totul s-a schimbat si toti vor sa lucreze la Shrek.

„Sa vezi ceva care exista in imaginatia ta si a prins viata, e de-a dreptul uimitor”

A reusit vreun contabil de la Pixar sa devina animator?

Un tip mi-a spus ca nu numai animatorii invata sa deseneze la Pixar. Ei aleg si contabili. Nu stiu nici un astfel de caz. Desigur, este interesant daca a reusit vreunul. Data viitoare am sa intreb.

Care este cea mai mare satisfactie aparuta in urma realizarii unui film de animatie?

Cred ca este sa lucrezi la un proiect pentru un timp indelungat, proiect a carui idee apare cateodata si cand dormi. Iti vine in acel moment o idee pentru un scurt-metraj sau orice altceva. Doi sau trei ani mai tarziu este foarte satisfacator sa vezi animatia pe ecran. Sa vezi ceva care exista in imaginatia ta si a prins viata, e de-a dreptul uimitor. Este probabil cel mai frumos sentiment pe care il poti avea.

Andrei GORGOS

Claus Toksvig a absolvit scoala daneza de film – The Animation Workshop si lucreaza in industria filmului de animatie de 7 ani. La aceasta scoala de animatie i-a avut printre profesori pe o parte dintre colboratorii unor productii precum: Toy Story, E.T. sau Avatar. A lucrat la mai multe companii si studiouri de animatie din Europa, printre care Cartoon Saloon din Irlanda, CTK Studio – Animating Science si Mark Film. In prezent gestioneaza proiectul educational Animation Hub, o parte a scolii din Viborg pe care a absolvit-o in anul 2003.

Filmografie
Regizor scurt-metraj: 3D Earth Calling/Jorden Kalder (2004)
It Came From The West (2005)
Coordonator de productie – serialul BBC 2D Skunk Fu (2007)
Manager de productie – lungmetraj 2D: The Legend Of The Dark Butcher – A Zombie Puppet Feature (2008).