Profesor, artist și dirijor – Consuela Radu-Țaga. Și-a dedicat întreaga viață Corului Academic „Gavriil Musicescu”, activînd, în calitate de artist liric, mai bine de 30 de ani. Din august 2022 a devenit prima femeie dirijor permanent din istoria celor 69 de ani de activitate a Corului Filarmonicii Ieșene.
Care este calitatea principală a unui dirijor?
Sînt multe. Printre calitățile principale ale unui dirijor se află pregătirea muzicală temeinică. Dirijorii pornesc pe acest drum de la o vîrstă fragedă, poate chiar din clasa I. Încep să studieze la un instrument, apoi urmează un liceu de muzică, o facultate și tot așa. Un dirijor trebuie să aibă o deschidere culturală foarte amplă, pentru că a dirija nu înseamnă neapărat a descifra o partitură, ci să înțelegi ce mesaj este acolo, ce vrei, de fapt, să transmiți publicului și ce vrei ca acesta să înțeleagă. Trebuie să legi niște conexiuni cu literatura, filosofia. Iar apoi este foarte important să fii un bun organizator, să știi exact ce vrei să faci cu timpul tău – cum anume îți organizezi toate lucrurile pe care le ai de făcut, de rezolvat într-o repetiție și apoi să aduni toate aceste lucruri și să construiești un concert.
Cum ați descoperit că aveți înclinații dirijorale?
Nu știu dacă am descoperit asta. Cred că pur și simplu m-a atras această latură, cînd eram la facultate. Cînd am început facultatea, aveam o disciplină de dirijat care, inițial, era secundară. Apoi, din secundară s-a transformat în inițială. Cînd am început primele ore de dirijat, m-a fascinat și am început să mă orientez mai mult spre acest domeniu.
Care a fost primul cor aflat sub bagheta dumneavoastră?
După ce am terminat facultatea, am coordonat Corul de copii „Angeli” al Radioteleviziunii Ieșene. Ulterior, am condus Corul Operei de la Brașov, în stagiunea 2003-2004, Corala „Camerata” a Casei Corpului Didactic Iași și Corul „Prapa Doamna” al Parohiei „Sfînta Cuvioasă Parascheva”, pe care îl coordonez și în prezent, în paralel cu Corul Academic. În timpul facultății am dirijat și Ansamblul Universității de Arte din Iași.
Care a fost prima scenă pe care ați urcat în calitate de dirijor?
Prima scenă pe care am urcat în calitate de dirijor a fost scena Filarmonicii Ieșene. Atunci am susținut un concert coral organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu” (UNAGE), pe cînd eram studentă și dirijam ansamblul acestei universități.
„Îmi doream foarte mult să ajung să dirijez Corul Academic «Gavriil Musicescu»”
După ce ați plecat de la Brașov, ați activat timp de cîțiva ani în calitate de artist liric în Corul Academic „Gavriil Musicescu” al Filarmonicii „Moldova” din Iași. De ce nu ați continuat pe această latură?
Am cîntat în Corul Academic „Gavriil Musicescu” timp de 30 de ani, o viață de om. Am început să fiu membru al acestui cor de cînd eram elevă la Liceul de Artă „Octav Băncilă”, apoi cînd eram studentă pe băncile Universității Naționale de Arte „George Enescu” (UNAGE). Dar, în paralel, faptul că am făcut parte din acest cor, m-a făcut să fiu interesată în permanență de modul în care se construiește sonoritatea corală, cum se construiește o piesă, un concert. Astfel, întotdeauna cîntam în cor, dar, în paralel, eram preocupată de a dirija. Și cînd s-a ivit ocazia, în urma unui concurs, am obținut acest post. Desigur că nu mai aveam cum să cînt și să dirijez în același timp, așa că am renunțat la cîntat și am început să mă ocup doar de partea de dirijat.
În cei 69 de ani de activitate a Corului Academic „Gavriil Musicescu” a Filarmonicii „Moldova” din Iași, dumneavoastră sunteți prima femeie dirijor permanent. Cum ați ajuns să dirijați acest cor?
A fost o perseverență, în primul rînd. Am cîntat în acest cor timp de 30 de ani, dar în sinea mea îmi doream foarte mult să ajung să-l dirijez. Și atunci cînd s-a scos la concurs un post, m-am prezentat, l-am luat și uite așa am ajuns aici.
Desigur că a trece de la postura de a fi coleg, la cea de a fi cel care coordonează diferă mult. Unii o văd într-un fel, alții în alt fel. Dar atunci cînd vrei să realizezi ceva, poți trece peste toate privirile mai puțin prietenoase sau mai puțin deschise și îți construiești visul. Iar acest ansamblu este receptiv, își dorește să facă foarte multe lucruri și a acceptat această schimbare cu bucurie.
„Este foarte importantă legătura dintre un dirijor și corul său”
În ce constă puterea unui dirijor? Dar a unui cor?
Puterea unui dirijor constă în forță mentală, forță de concentrare. Constă în putere de a argumenta ceea ce dorești să faci, de a nu renunța atunci cînd lucrurile sînt într-un anumit stadiu, de a căuta soluții pentru a face oamenii să progreseze.
Pe de altă parte, puterea unui cor constă în acel numitor comun care trebuie să existe între membrii unui ansamblu, în așa fel încît diferențele să fie cît mai mici. Cu cît sînt mai mici diferențele intelectuale, vocale, muzicale, de dorință, de determinare, cu atît ansamblul este mai cizelat și reușește să facă într-un timp scurt lucruri foarte dificile și foarte importante.
Este foarte importantă legătura dintre un dirijor și corul său. Însă această legătură, această colaborare dintre cel care este în față și membrii ansamblului se construiește în timp. Trebuie timp ca lucrurile să se așeze, să capete o formă și, cu perseverență, inteligență, preocupare și determinare, lucrurile pot să iasă bine.
Cît de greu este procesul de formare a unui cor de mărimea și importanța Corului Academic „Gavriil Musicescu”?
Toți membrii Corului Academic „Gavriil Musicescu” au trecut printr-o examinare atunci cînd au dorit să facă parte din acest ansamblu. Sînt impuse niște cerințe muzicale, condiții vocale și standarde care trebuiesc îndeplinite. Cumva acestea fac diferența între artiștii care deja fac parte și cei care își doresc să facă parte din cor. De cele mai multe ori, oamenii care fac parte din Corul Academic „Gavriil Musicescu”, care reușesc să treacă de concurs, sînt absolvenți ai UNAGE, de la secția de muzică. Corul Academic este un cor profesionist. Este chiar primul cor profesionist din Moldova. În 1953, pe 25 mai, a avut loc prima repetiție a corului. Pe 2 octombrie 1953 a avut loc primul concert al corului și fiecare membru care a făcut parte din acest cor a dat un concurs la un moment dat, în funcție de necesitățile ansamblului de la momentul respectiv. Au fost și schimburi de generații de-a lungul timpului. Au fost oameni care au muncit o viață în acest cor, care au ieșit la pensie.
„Există o tradiție în această muzică”
Ce presupune muzica corală? Care este rolul acesteia?
Muzica corală presupune din start concentrarea pe două planuri. Este vorba despre textul muzical și textul literar. Ceea ce spune muzica întărește ceea ce spune textul și invers. Muzica corală se adresează unui public care înțelege mai repede mesajul avînd la îndemînă acest text literar. Muzica corală are rolul de a atinge și de a emoționa mai ușor și mai repede oamenii.
Cui îi este adresată muzica corală?
Muzica corală nu se adresează doar unui anumit tip de public. Aici totul depinde de tematică, de muzica care este interpretată. Se poate adresa și unui public neștiutor de muzică, public care nu a mai intrat în sala de concert, dar și unuia meloman, unui public care are deja niște repere interpretative, care știe muzică. Muzica corală se adresează unui spectru larg de public, dar depinde ce se cîntă.
De ce este important să existe în Iași un cor de acest nivel?
Corul Academic „Gavriil Musicescu” este corul Filarmonicii „Moldova” din Iași și partener direct al Orchestrei Simfonice. Împreună, acestea două formează emblema Filarmonicii ieșene. Asta înseamnă că atunci cînd se reunesc cele două ansambluri, Orchestra Simfonică și Corul Academic, se studiază și se prezintă în concert lucrări vocal-simfonice. Acesta este specificul de bază al unui cor de filarmonică și implicit al Corului Academic „Gavriil Musicescu”. Pe lîngă acest repertoriu vocal-simfonic, există și un repertoriu a capella, pur a capella, adică doar muzică corală, fără instrumente, fără orchestră simfonică. Aceasta este cea de a doua preocupare a Corului Academic „Gavriil Musicescu”. Aici există o tradiție în această muzică de 500 de ani, pentru că este scrisă foarte multă muzică pe care publicul o poate asculta.
„Dacă nu ai contact cu oamenii și nu dirijezi, uneori îți ieși din mînă”
Conduceți și Corul mixt „Prapa Doamna” al Parohiei „Sfînta Parascheva” din Iași. Ce diferențe de abordare există între cele două tipuri de coruri?
Corul Academic „Gavriil Musicescu” este un cor de profesioniști, deci fiecare membru este pregătit la nivel muzical înalt, la nivel vocal înalt. Este un cor cu care se lucrează mult mai ușor, pentru că este un cor de profesioniști, de oameni care fac acest lucru în mod constant, asta este meseria lor. În schimb, Corul „Prapa Doamna” al Parohiei „Sfînta Parascheva” este un cor de amatori. Am în acest cor profesori de matematică, chimie, limba română, teologie. Este vorba despre oameni care nu au o pregătire muzicală de specialitate, dar care își doresc să cînte și o fac cu toată inima, cu tot sufletul. Repertoriul Corului Academic este mult mai amplu comparativ cu cel al Corului „Prapa Doamna”.
Există legături de ani de zile între muzica simfonică, corală și religioasă, legături formate prin tradiția muzicală care există. Sînt și specificități diferite, pentru că muzica orchestrală, muzica simfonică nu are text literar, avem doar text muzical. Muzica corală și cea religioasă, în schimb, au text. Cam asta ar fi diferența – faptul că la instrument cîntăm doar un text muzical și nu ne putem sprijini pe un text literar, care să întărească ceea ce spune muzica. Clasicul este diferit, trebuie căutat mai mult în interior, trebuie meditat la ce se întîmplă și de găsit niște idei conducătoare.
De ce dirijat coral și nu simfonic sau orchestral?
Am amîndouă specializările, însă întîmplarea face că am reușit să mă prezint la un concurs pentru postul de dirijor de cor și nu pentru post de dirijor de orchestră. Cred că faptul că am făcut parte din Corul Academic „Gavriil Musicescu” și că am cîntat timp de 30 de ani ca artist liric m-a determinat să mă îndrept mai mult spre această latură. Mi-a fost cumva la îndemînă, au fost legate de activitatea mea în mod direct. Este adevărat că există diferențe între cele două. Există diferențe din punct de vedere tehnic dirijoral, apoi din punctul de vedere al conducerii ansamblului. Cu cît este ansamblul mai mare, deci dacă avem și cor, și orchestră, și soliști, cu atît dificultatea este mai mare. Am avut spectacole la operă în care am îmbinat cele două ansambluri. Am dirijat „Prețioasele ridicole”, de Vasile Spătărelu, „O noapte furtunoasă”, de Paul Constantinescu, apoi am avut și niște producții cu studenții de la UNAGE.
Care credeți că sînt „secretele” unui drum bun în cariera unui dirijor?
Nu cred că sînt „secrete” sau „rețete” pentru a fi un dirijor bun. Cred că pasiunea și perseverența sînt niște lucruri de care ai nevoie ca să mergi înainte. Lucrurile sînt foarte dificile la ora actuală. E dificil să îți găsești un loc al tău, un post unde să poți activa. Dacă nu ai contact cu oamenii și nu dirijezi, uneori îți ieși din mînă, cum spunem noi dirijorii. Munca individuală, preocuparea permanentă și această pasiune arzătoare pot să ducă pe un drum unde, tu, la un moment dat, să îți găsești locul.
Repere biografice
Consuela Radu Țaga s-a născut la Iași, la 2 august 1973. A studiat la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, unde a fost dublu licențiată, specializarea dirijat cor academic (1997) la clasa profesorului asociat Ioan Pavalache și dirijat orchestră (2013) la clasa profesorilor asociați Gheorghe Victor Dumănescu și Cristian Oroșanu.
Și-a început cariera muzicală în calitate de artist liric al Corului Academic „Gavriil Musicescu” (1992-2022) și sufleur la Opera Națională Română Iași (2005-2012).
A dirijat Corul „Camerata” al Casei Corpului Didactic Iași (1998-2015), Corul de copii „Angeli” (1999-2001), Corul Operei din Brașov (2003-2004), Grupul Vocal „Perpetuum”, Corul „Prapa Doamna” al Parohiei „Sfînta Parascheva” din Iași (2007 – pînă în prezent).
În august 2022, a ocupat postul de dirijor permanent al Corului Academic „Gavriil Musicescu” al Filarmonicii „Moldova” din Iași, devenind prima femeie dirijor din istoria celor 69 de ani de activitate a acestui ansamblu.
Niciun comentariu