Miercuri, 7 decembrie, în amfiteatrul II.6 al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC), a avut loc dezbatarea „În mintea criminalului”, în cadrul căreia s-a discutat despre factorii și etapele pe care un individ le parcurge pentru a deveni infractor. Dezbaterea face parte din proiectul „Perspective juridice”, organizat de Asociația Europeană a Studenților de la Drept (ELSA) de la Facultatea de Drept.
Discuția a fost moderată de Marina Drobotă și Laura Foia, membre ELSA Iași, iar invitații au fost Oana Paicu, consilier de Probațiune din cadrul Serviciului de Probațiune din Iași (SP), Marius Haja, masterand al Faculății de Psihologie, colaborator al Penitenciarului de Maximă Siguranța din Iași și asist. dr. Ancuța Franț.
„Tema propusă este foarte provocatoare și pornind de la aceasta voi face referire la infracțiunile de violență, sub toate formele ei, pentru că există mult mai multe infracțiuni care se pot plia pe tema de astăzi. Serviciul de Probațiune se ocupă cu furnizarea de informații cu caracter psiho-social, acele informații care surprind cauzele comportamentului infracțional. Cauzele principale pot fi gradul mare de influențabilitate la sugestiile de grup, nevoia de a fi acceptat, valorizat și de a fi recunoscut ca ființă umană care contează”, a explicat Oana Paicu. Aceasta a mai adus în discuție și familia, ca factor modelator al personalității individului, precizînd că în familiile din mediul rural educația este centralizată pe ideea de supraviețuire materială, pe ideea de a face bani, accentuînd numărul cazurilor de infracționalitate rurală.
În ce privește experiențele personale, „Am vorbit cu deținuți care au intrat pentru prima dată în penitenciar din cauza unui furt și după doi ani de la eliberare au comis aceeși faptă. În penitenciar există programe de reabilitare pentru deținuți, dar care au rezultat doar pe moment. După vîrsta de 35 de ani, invididul este greu de corectat, este mai putin dispus la schimbare. Schimbarea poate proveni doar din situații extreme care îl forțează să se reevalueze, sau din capacitatea de învățare dintr-o experiență anterioară”, a declarat Marius Haja.
În continuare, Ancuța Franț a vorbit despre modalitățile prin care pot fi prevenite infracțiunile prin educație, despre educația științifică și cea emoțională. Educația științifică reprezintă asimilarea unor informații pur tehnice, iar educația emoțională este cheia în rezolvarea problemelor de orice natură, educație care poate veni doar din familie și care reprezintă totodată consolidarea sistemului de valori responsabil pentru ezitarea în fața faptelor cu caracter infracțional.
Dezbaterea s-a încheiat cu acordarea de diplome de onoare pentru invitați și cu acordarea de diplome de participare pentru toți studenții angrenați în discuțiile referitoare la tema dezbaterii.
ELSA are la bază promovarea legăturilor internaţionale şi a înţelegerii reciproce între studenţii la Drept de ambele părţi ale „cortinei de fier”, iar anul 2006 a marcat cea de a 40-a ediţie a revistei Synergy (revistă de informare şi opinie destinată membrilor ELSA).
Niciun comentariu