Catedra de Comunicare si Relatii Publice a Universitatii “Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iasi l-a avut ca invitat pe animatorul, producatorul si regizorul danez Claus Toksvig, care a tinut prima parte a Workshop-ului de animatie si film. Evenimentul a avut loc ieri, 10 mai a.c., incepand cu ora 16:00. 24 Fps

Claus Toksvig a deschis Workshop-ul cu o scurta prezentare a scolii de film pe care a absolvit-o anul in 2003 si primele tuse care i-au conturat drumul in lumea animatiei. La The Animation Workshop din Viborg, Danemarca, considerata de invitat ca fiind una dintre cele mai importante scoli de animatie din lume, dupa cele din SUA si Franta, acesta i-a  avut profesori pe cei care au colaborat la realizarea unor productii precum: Toy Story, E.T., Mica Sirena sau Avatar. Managerul de proiect al Animation Hub spune ca dupa terminarea studiilor la scoala daneza, sunt doar doua drumuri de urmat: poti alege sa pleci sau sa-ti faci propriul studio. “In Viborg primesti ajutor pentru ati face propriul studiou de animatie. Un sistem bun, pentru ca inainte plecau in alta tara (SUA), lucrau la o animatie ca Shrek si nu se mai intorceau”.

Regizorul danez prezinta viata oamenilor care lucreaza la productia animatiilor asemeni vietii de redactie, fiecare avand un loc la masa si un calculator pe care sa lucreze. Daca la jurnalisti un articol se masoara in semne, la animatori se masoara in “frames per second”, 24 de imagini fiind numarul ideal al unei productii respectabile. In comparatie cu filmele realizate in cateva luni, pentru o animatie se lucreaza ani de zile, iar la sfarsitul saptamanii nu se aduna mai mult de 6-8 secunde.

Tot in contextul realizarii unui film de animatie, Claus Toksvig precizeaza ca bugetul necesar este de 6 milioane, insa daca esti in Europa trebuie sa colaborezi cu alte tari, astfel apar co-productiile, pentru ca nu exista studiouri mari ca Walt Disney, Warner Bros. sau Pixar.

Din ce stofa sunt facuti animatorii

Animatorul nu a glumit cand a spus ca la studiourile Pixar si contabilii trebuie sa deseneze. El spune ca un computer nu poate crea animatie mai mult decat se face cu un creion. Important este artistul din spate, cel care tine in mana mouse-ul sau creionul, pentru ca aceste cursuri nu te invata doar sa desenezi, ci sa fii un bun observator.

In echipa din care Claus face parte, inainte de a lucra la filme de lungmetraj, angajatii sunt antrenati pe scurt-metraje. Daca trec cu succes de aceasta incercare li se garanteaza un loc in echipa mare. Munca unui animator nu se reduce la miscare, ci este important ca el sa surprinda esenta personajului, caracterul si emotia acestuia. Personajul poate fi orice de la raufacator la printesa, tot ce ii trebuie este sa aiba viata si sa fie de doua ori mai interesant decat ar fi in realitate.

Animatorul trebuie sa inteleaga personalitatea si emotia personajului caruia ii da viata si sa-i creeze acestuia un traseu clar. Din fiecare unghi trebuie sa reiasa calitatile de bun actor si entertainer ale realizatorului.
Defineste animatia ca o “combinatie ciudata de discipline”, care nu incearca sa recreeze realitatea pentru ca ar fi plictisitoare, ci sa uimeasca prin unghiul din care aceasta se vede. Regizorul de origine daneza face o analiza a istoriei animatiei care s-a nascut in Franta, dar “a fost dezvoltata de batranul Walt”.

Ca o comparatie intre publicul filmelor de animatie, Claus Toksvig afirma ca in Europa animatiile se adreseaza copiilor, iar in SUA sau Japonia limita de varsta este stearsa, aceste productii acaparand un public mult mai larg.
Claus Toksvig rezuma rolul animatorului astfel :“Daca ai o idee buna si o dai unor baieti rai, o vor distruge. In schimb daca o idee proasta ajunge pe mana baietilor buni, o vor repara”.

In incheierea workshop-ului, intrebat daca petrece mult timp uitandu-se la animatii, Claus Toksvig spune ca dupa ce se afla atat de mult timp in compania personajelor animate la serviciu, “nu mai vrea sa faca asta si acasa”.

Ramona Balaban

Andrei Gorgos