Ultima seară a Festivalului Muzicii Românești a adus în fața ieșenilor o premieră națională, spectacolul „The One Born From a Tear”, adaptare după basmul „Făt Frumos din lacrimă”, produs de compozitorii Dan Spînu și Romeo Cozma, în regia Cosminei Rusu și a lui Dan Spînu. Pe 28 octombrie a.c., pe scena de la Casa de Cultură a Studenților, au evoluat soliștii Andra Botez, Mihai Popistaşu, Alexandru Mihai Grosu, Alexia, Cristina Toşu, iar alături de ei orchestra şi corul Universităţii de Arte „George Enescu” Iași (UAGE) și clasa de balet a Colegiului Național de Artă „Octav Băncilă”. Orchestra a fost dirijată de Bogdan Chiroșcă și corul de George Dumitriu.

Opera a fost inițial lucrarea de doctorat a lui Dan Spînu și acum, la doi ani de la susținerea tezei, lucrarea a fost pusă în scenă. „Consider că este o premieră multiplă. După cercetările pe care le-am făcut, operă-rock modernă în acest format nu s-a mai realizat în țară. Au mai fost încercări, dar fie într-un cadru mai restrâns, fie în asociere cu diferite formații care aveau un anumit gen consacrat. Mi-am propus să fiu mai în actualitate, de aceea e pentru prima dată când se face așa ceva la noi. Aveam emoții pentru că sonorizarea unui astfel de spectacol este o adevărată provocare. Pe lângă faptul că au fost mulți instrumentiști în scenă, aproximativ 90 de persoane, care trebuiau să acționeze ca o armată și să mărșăluiască în același pas, am avut și instalații de sonorizare, care erau aranjate și controlate des. Au mai fost și proiecții video care erau sincronizate cu orchestra, lumina și efectele sonore. Musicalul mi-a adus titlul de doctor în muzică, iar eu am prezentat acest gen nou publicului ieșean”, a declarat lect. univ. dr. Dan Spînu, compozitorul spectacolului. Acesta a adăugat că provocările au fost mari, avînd în vedere numărul mare de oameni implicați și problemele de ordin tehnic, însă dorește ca în viitor să pună în scenă această lucrare și în alte orașe.

Publicul a fost numeros, în sală fiind prezente persoane de toate vîrstele. Îmbinarea dintre operă și rock a atras foarte mulți tineri, chiar dacă o parte au vizionat concertul din picioare. Pentru reușita evenimentului protagoniștii au repetat intens încă din primăvară. „Împreună cu secția ritmică am început să lucrăm de la sfîrșitul lui martie, cam o dată pe săptămînă, iar în timpul liber studiam acasă. Cînd mi s-a spus de acest proiect am acceptat din prima, fără nici o reținere. Rolul principal pe care l-am interpretat alături de corul și orchestra studențească m-au onorat”, a spus Grosu Mihai Alexandru, masterand la UAGE.

Organizatorii evenimentului s-au declarat mulțumiți de concertul care a marcat finalul festivalului, mai ales că „în urmă cu trei săptămîni am început să facem repetiții generale, în mod special seara și noaptea. Deși o parte dintre soliști nu sînt din domeniu, s-au descurcat excelent, s-au deschis, au fost destul de instinctivi. Toți au fost aleși pe tipologii clare, fixe. Am lucrat productiv și ne-am adaptat la condițiile date pe scenă. Ne-am păstrat foarte bine personajele”, a precizat la finalul serii Cosmina Rusu, regizorul spectacolului. Aceasta a adăugat că costurile spectacolului au fost mici, întrucît oamenii care au contribuit la construirea Operei Rock au făcut-o din pasiune. „Putem face artă fără foarte mulți bani”, a completat Cosmina Rusu.

Premiera muzicală a încheiat Festivalul Muzicii Românești, aflat la cea de-a XVIII-a ediție și care s-a desfășurat în perioada 17 – 28 octombrie 2014. Evenimentul a fost organizat de Filarmonica de Stat „Moldova” din Iaşi şi Universitatea de Arte „George Enescu”, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Iaşi, Primăria Municipiului Iaşi, Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Colegiul de Artă „Octav Băncilă”, Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” şi Casa de Cultură a Studenţilor din Iaşi.

Alin GORINCU

Laura JITARIUC

Sursa foto: pagina evenimentului