(GENERAL, 13.00) DOSAR: ARTE – STUDIU – SALI INSUFICIENTE / Din cauza lipsei spatiilor de studiu, studentii de la Interpretare muzicala repeta in bai, la subsol sau pe holurile Facultatii.
(CUZANET,  Iasi, 30 aprilie) – De ani de zile, studentii de la Facultatea de Intepretare Muzicala a Universitatii de Arte “George Enescu” Iasi (UAGE) se pling ca scoala nu le ofera suficiente spatii pentru studiul individual. Sint 200 de studenti care lucreaza cu instrumente la cele trei catedre ale facultatii: Catedra I Instrumente cu coarde-muzica de camera, Catedra a II-a Pian si Catedra a III-a Instrumente de suflat-percutie-muzica de camera. 200 de studenti si 20 de sali. Jumatate dintre acestea sint pentru suflatori. Performanta li se cere tuturor si, pentru aceasta, ar avea nevoie de minim patru ore de studiu individual pe zi. Asa crede maestrul Bujor Prelipceanu, directorul Filarmonicii din Iasi. Insa studentii abia daca apuca sa repete o singura ora pe zi. Vin dimineata devreme, se “lupta” pentru sali, altii se refugiaza, pentru repetitii, pe holuri, in baie sau la subsol. Conducerea facultatii tot cauta solutii, insa nu gaseste niciuna.

O suta de studenti, zece sali si patru ore de studiu zilnic
Pentru performanta, studentii Universitatii de Arte “George Enescu” (UAGE), de la Facultatea de Interpretare Muzicala (FIM),  au nevoie, pe linga orele de curs ori seminar, de mult timp alocat studiului individual. Pentru aceasta insa, tinerii trebuie sa aiba la dispozitie cit mai multe sali, pentru a li se permite fiecaruia sa repete indeajuns. In total insa, facultatea, cu sediul pe strada Horia, nr. 7-9, dispune de 36 de sali. Din acest numar, doar 20 sint pentru repetitii si studiu individual necesar studentilor institutiei, celelalte 16 sint dedicate orelor de curs. Celelalte au fost impartite intre studentii celor trei catedre la care se lucreaza cu instrumente (de suflat, pian, sau cu coarde). Insuficiente insa. O stiu si studentii, o stiu si cadrele didactice sau conducerea Facultatii. Daca aceasta din urma nu a gasit momentan nici o solutie, tinerii se descurca cum pot: “studentii se trezesc pe intuneric si se culca pe intuneric. Este o munca epuizanta. Studiaza individual la aceste instrumente, pe langa orele de curs,  pentru a-si desavarsi maiestria. Un instrument, odata ce il lasi din mana chiar si pentru o zi, te lasa si el pe tine. Ideal ar fi ca fiecare intrumentist sa aloce, in fiecare zi,  minim patru ore studiului individual”, explica violonistul Bujor Prelipceanu, cadru didactic la FIM, directorul Filarmonicii de Stat Moldova din Iasi si membru al cunoscutului Cvartet “Voces”. 

Usile facultatii se incuie mai tirziu
Insa pentru un minim de patru ore de repetitii si studiu individual in fiecare zi, Universitatea de Arte nu are Sali. Studentii de la catedrele Pian si Instrumente cu coarde-muzica de camera abia daca reusesc sa exerseze o singura ora pe zi. ”Nu avem nicidecum patru ore pe zi. Uneori nu avem chiar deloc”, se plinge o studenta din anul I, de la Vioara. Pentru alti studenti, chiar si patru ore ar fi putine: “Am avea  nevoie de la sase ore in sus de studiu. Daca venim de dimineata prindem 3 ore si mai raman inca doua de la ora opt seara pana la zece, cand mai gasim sali libere”, explica un student in anul al IV-lea, specializarea Fagot.
Asadar, pina in momentul de fata, solutia gasita de conducerea FIM este sa incuie usile institutiei mai tirziu: “Incercam sa le permitem studentilor sa stea si pina la zece seara”, a spus administratorul institutiei, Cosmin Ilie. Decanul de la Interpretare Muzicala, prof. dr. Tatiana Pocinoc comenteaza scurt situatia: “De ani de zile sintem asa”.
In gasirea unor solutii pare sa se fi implicat mai mult directorul Filarmonicii, prof. dr. Bujor Prelipceanu, care este si cadru didactic la Catedra Instrumente cu coarda-muzica de camera: “acesti copii mai beneficiaza de un spatiu in plus de studiu la Filarmonica, in cotloane pe care nici nu vreau sa le denumesc. Unii mai repeta chiar si in anticamera WC-ului”, a povestit Prelipceanu.

Idei de la mansarda pina la subsol
Cu toate acestea, tentative de a rezolva problema studiului individiual au existat. Unul dintre planurile conducerii Universitatii de Arte ar fi mansardarea cladirii, insa lipsa banilor intirzie demararea oricaror lucrari. “Demersuri sint intreprinse de multi ani, dar avem nevoie de fonduri”, se plinge administratorul FIM, Cosmin Ilie. Acesta explica faptul ca de aproape trei ani de zile a aparut ideea acestui proiect de mansardare. Chiar finalizata, aceasta n-ar rezolva in totalitate problema spatiilor. Pentru cei aproximativ 200 de studenti ar fi nevoie triplarea numarului de sali deja existente. Mansardarea cladirii n-ar oferi decit inca 10 sali in plus pentru studiu, conform precizarilor lui Cosmin Ilie.  In plus, acesta mentioneaza si o alta varianta vehiculata: amenajarea unor spatii de lucru la subsol, alternativa blocata tot din cauza fondurilor inexistente.

Repetitii cu cintec in salile de la Filarmonica
O solutie viabila s-a intrezarit anul trecut, in aprilie, cind Universitatea de Arte “George Enescu” din Iasi devenea, prin semnarea unui contract de locatiune cu Episcopia Romano-Catolica, administratorul Filarmonicii iesene pentru 30 de ani. La acea vreme, ministrul de atunci, al Educatiei, Cercetarii si Tineretului, Cristian Adomnitei, a promis fonduri pentru renovarea cladirii. Asta ar fi permis, de asemenea, si crearea unor spatii noi pentru repetitii, asa cum se precizeaza si in proiectul de reabilitare: “Majoritatea salilor din corpul renovat vor fi destinate salilor de repetilor. Rectoratul si compartimentele reprezentative se vor muta, de asemenea, si se va creea astfel mai mult spatiu”, a declarat ing. Dumitru Spataru, directorul general administrativ al UAGE.  Insa,tot dupa spusele acestuia, in acest an institutia nu a primit de la Minister nici un leu: “lucrarile filamonicii inainteaza intr-un ritm foarte lent. Este posibil ca lucrarile sa fie stopate in orice clipa, daca finantarea va continua in acest mod. Noi inca nu am primit nici un ban pe acest an pentru proiectul de reabilitare. Se lucreaza pe datorie, firma de constructie lucreaza pe banii lor”, accentueaza ing. Dumitru Spataru.
Administratorul Facultatii de Interpretare Muzicala sustine chiar ca institutia a incercat sa obtina spatii noi, insa “era vorba despre cladiri care au fost retrocedate, iar proprietarii au cerut niste sume de bani de care nu s-a pus problema”, a spus Cosmin Ilie.

***

Desi ingrijoratoare, situatia studentilor de la Intepretare muzicala nu pare sa se rezolve prea devreme, din moment ce majoritatea initiativelor conducerii sint fie blocate, fie irealiste. Mai cu picioarele pe pamint ramin tot viitorii artisti: “Cine prinde sala repeta! Cine nu, pleaca acasa.”, da verdictul Livia Munteanu, studenta in anul al IV-lea la Pedagogie Muzicala. Insa pentru cei care nu sint din Iasi, plecatul acasa nu e deloc o solutie, mai ales atunci cind imparti o camera de camin cu alte citeva persoane. “Plecatul acasa presupune automat anularea studiului individual. Eu stau la camin si nu am unde sa studiez”, spune Bogdan Bolnavu, student in anul al IV-lea la specializarea Vioara. Pentru el, cel mai bun loc de repetitii e subsolul facultatii. Acolo gaseste adesea ceea ce isi doreste, pentru studiu individual, orice viitor instrumentist: liniste. / Andra Samoila

ATMOSFERA: Repetitii de-amorul artei

Ora sapte dimineata. Portarul e amabil si ma lasa sa intru, cu toate ca programul nu a inceput propriu- zis. Insa in universitate acordurile deja se aud pe holuri. Mai punctuali ca persoanalul de serviciu,  unii studenti se grabesc sa repete in salile acum inca libere. Se studiaza cu usile inchise. Adica incuiate, caci timpul este prea pretios acum, asa ca nimeni nu isi permite sa fie intrerupt sau sa piarda vremea. Pina la ora 9.00, sala e “monopolizata”. In pauza, la o gura de cafea si un covrig, artistii in devenire isi gasesc timp si pentru discutii: “Daca ne trezim la cinci, avem sala de la sapte pana la noua, atunci cand esti dat afara  fie de profesor, fie de urmatorul student care vrea sa repete”, povesteste o studenta. E la Vioara, in anul al IV-lea. Cu situatia s-a obisnuit: “nu ai cum sa spui ca nu iti convine, ridici din umeri si mergi mai departe”.
Insa nu intotdeauna plecatul la scoala cu noaptea-n cap e salvator. Culmea, altii s-au trezit si mai devreme. Multe dintre sali sint deja ocupate si, de-acum, “se sta la pinda” pentru o sala libera. De multe ori, cele mai potrivite locuri pentru repetii sint holurile cladirii. “Nu sint sali, astept sa se elibereze una, ca sa intru sa repet”, imi spune un tinar student la Fagot. Tot din povestirile lor, aflu ca un alt loc bun pentru repetitii e baia: “am avut un coleg care studia in baie. L-am vazut chiar eu”, isi aminteste o studenta din anul al II-lea.
Printre locurile de studiu individual e si subsolul universitatii. Aici l-am gasit pe Bogdan Bolnavu, student la Vioara, in anul al IV-lea. “Nu este prima data cind fac asta. Pianistilor le este mai greu, ca nu se pot deplasa; noi, cu instrumentele, ne descurcam cum putem”. Lor insa parca le-ar plinge de mila.
/ Andra Samoila

PRELUARE: Filarmonica de Stat, in grija Educatiei
Ieri, Episcopia Romano-Catolica a incheiat un contract de locatiune cu Universitatea de Arte, prin care Filarmonica Moldova a trecut in patrimoniul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului (MECT). Imobilul se va afla in administrarea institutiei de invatamant timp de 30 de ani, cu posibilitatea de prelungire. Dupa aproape 7 ani, lucrarile de refacere a imobilului vor fi reluate din banii alocati de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului. “Timp de 17 ani, nimeni nu a gasit nici o solutie pentru rezolvarea acestei probleme. Iata ca prin eforturile comune ale Ministerului Educatiei, Universitatii de Arte, Episcopiei Romano-Catolice si Filarmonicii, Iasiul va avea o institutie de invatamant si cultura la standarde calitative ridicate”, a declarat ministrul Cristian Adomnitei. Refacerea imobilului a inceput in anul 1991, ca urmare a degradarii cauzate de cutremurele din anii 1977, 1986 si 1990 si a apelor din panza freatica a terenului pe care este construit. Cand Episcopia Romano-Catolica a cerut revendicarea cladirii, fondurile de finantare au fost sistate complet. Cladirea in care isi desfasoara activitatea Filarmonica de Stat din Iasi a fost construita in stil neoclasic in jurul anului 1815, de vistiernicul Alecu Bals. Cativa ani mai tarziu, imobilul a devenit sediu al Ordinului Notre Dame de Sion, pana in 1947 cand Institutul francez Sacre Coeur s-a desfiintat. In 2003, Autoritatea Nationala de Restituire a Proprietatii (ANRP) a primit cererea Episcopiei. Comisia Speciala de retrocedare a bunurilor imobile care au apartinut cultelor religioase a decis ca cererea este intemeiata. Pe 27 iunie 2007, a fost luata decizia de retrocedare a cladirii Filarmonicii, in total aproximativ 3.500 de metri patrati dintre care 2.700 reprezentand suprafata construita. Pentru cealalta revendicare, a terenului de 1,4 hectare pe care este construit Liceul de Arte „Octav Bancila”, Episcopia a primit despagubiri banesti. / Diana Ionita, CuzaNet, 12 aprilie 2008