Bruce Kleiner, șeful biroului de Presă și Cultură pentru Ambasada Statelor Unite la București a vorbit astăzi, 13 martie, studenților de interesați de domeniul Relațiilor Publice despre fenomenul de cultural branding. Evenimentul a avut loc în sala Ferdinand a Universității „Alexandru Ioan Cuza” și a adunat peste 50 de studenți. Conferința intitulată PR OUTLook, aflată la a IV-a ediție, a fost organizată de Asociația Studenților la Relații Publice și Comunicare (PRIME Iași).

Conform invitatului, termenul de cultural branding a fost creat prin 2004 de către profesorul Douglas Holt de la renumita universitate americană Harvard.  „Într-o eră a globalizării și a consumerismului, atenția noastră e absorbită și dispersată din cauza unei cantități uriașe de date. Cultural branding presupune crearea unui brand emblematic, ce-ți rămîne în memorie. Pentru a produce un astfel de efect, nu se promovează produsul propriu-zis, ci se insistă pe apartenența lui culturală sau pe contextul social din care provine”, explică Bruce Kleiner. Șeful Biroului de Cultura a Ambasadei SUA a oferit exemplul unei băuturi carbogazoase Snaple, foarte populare în anii 1990 în America. „Publicitatea acestui produs spunea «Noi nu sîntem Pepsi sau Coca-Cola», ci era țintită spre un grup cu o stare materială mai puțin bună”, completează Bruce Kleiner.

Brand-urile emblematice rămîn în memorie pentru mai multă vreme, deoarece își fundamentează promovarea pe niște contradicții sociale. „Cu 20 de ani în urmă, în America exista discriminarea celor cu o orientare sexuală diferită. Astăzi, United Colors of Benneton filmează spot-uri în care personajele fac parte din grupul LGBT, deoarece mizează că grupul lor țintă, tinerii, sînt deschiși la minte și susțin schimbările prin care trece societatea americană”, povestește Bruce Kleiner, referindu-se la recunoașterea mariajelor dintre gay de către guvernul american.

Publicitatea se sprijină pe niște mituri sau asociații devenite celebre. „Un cowboy va fuma doar țigări Malboro, iar cel ce îmbracă o pereche de blugi Levi’s va deveni imediat un erou de acțiune”, exemplifică invitatul. Un exemplu românesc oferit de Bruce Kleiner e cel al președintelui Băsescu ce are întotdeauna în spate steagurile României, UE și NATO, atunci cînd poartă un discurs. „România are o istorie plină de cotropiri și invazii. Astfel, președintele transmite un mesaj românilor de protecție”, susține Șeful de la Ambasadă.

Conferința PR OUTLook este rezultatul unei colaborări între Asociația Studenților la Relații Publice și Comunicare, Biblioteca Județeană „Gh. Asachi” și Ambasada SUA la București. În edițiile trecute ale proiectului, au fost discutate subiecte precum social media, comunicarea în interiorul instituțiilor etc. PRIME Iași este o organizație studențească non-guvernamentală, înființată în 1997, iar membrii săi sînt studenți interesați de domeniul relațiilor publice.

Victoria COLESNIC 

Alina AGAFIȚEI