Vineri, 8 noiembrie, în Sala Senatului a Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași a avut loc conferința intitulată „Eșecul Universităților. Cum oprim risipa de timp, oameni și bani?”, în cadrul căreia s-au adus în atenția publicului următoarele probleme din mediul universitar românesc: abandonul universitar, proasta guvernanță a sistemului de educație, dificultățile admiterii la universități, conținutul programelor de studii, angajabilitatea în rîndul tinerilor, răspunderea publică a universităților precum și alte probleme pe care le întîmpină studenții din România.
Evenimentul a fost organizat de Liga Studenților din Iași (LS – Iași), iar invitați au fost Lucian Vîlsan – video blogger, consultant politic și fondator al „Freedom Alternative Network”, prof. univ. dr. Claudiu Lucian Topor de la Facultatea de Istorie a UAIC și Cristian Vlad, vicepreședintele Departamentului Educațional al Ligii Studenților din București. De asemenea, au participat studenți, absolvenți și masteranzi din orașe precum București, Timișoara și Cluj.
În prima parte a întîlnirii au fost discutate aspectele abandonului universitar, rata angajabilității, motivele pentru care mulți studenți ajung să regrete alegerea făcută cînd vine vorba de programul de studii la care s-au înscris și conținutul efectiv al programelor de studii oferite de universități.
Motivul din spatele acestei dezbateri a fost acela de a aduce la suprafață probleme cu care se confruntă studenții, dar și tinerii absolvenți care doresc să găsească un loc de muncă în România. „Noi considerăm învățămîntul universitar românesc ca fiind unul deficitar, în sensul că este o separare între nevoile studenților și ceea ce se oferă în universități. Astfel, se ajunge în punctul în care aproximativ 48% dintre studenții care sînt în anul II sau III de studii decid că specializarea aleasă fie nu le oferă ceea ce caută în viață, fie nu le asigură un loc de muncă în domeniu sau oriunde pe piața muncii”, a detaliat Cristian Vlad, vicepreședintele Departamentului Educațional al Ligii Studenților din București. În plus, majoritatea angajatorilor caută statisticile oferite de către facultăți pentru a-și găsi potențiali angajați. Din acest motiv, se ajunge și la o demoralizare socială: așteptările cresc în cîmpul de muncă, iar oportunitățile oferite de universități rămîn aceleași.
„În România sistemul este împărțit pe clase sociale, în funcție de locul de muncă. Astfel, din cauza acestei demoralizări care circulă în rîndul societății, mulți tineri sînt puși în situația de a-și continua studiile din simplul motiv că majoritatea meseriilor care nu necesită studii superioare sau chiar studii liceale sînt clasificate drept funcții care aparțin clasei inferioare. În arhitectura societății, în urma examenului de Bacalaureat, fiecare tînăr pleacă de la ideea că are nevoie de studii superioare pentru a-și construi un viitor în România. Unii studenți, spre exemplu, aleg să termine o facultate nu pentru a profesa în domeniul ales, ci pentru a avea o diplomă de studii superioare care să ajute la un salariu mai mare. Ca urmare, mulți aleg facultăți «ușoare», însă, odată ajunși la facultatea respectivă, află că nu este la fel de ușor cum au crezut și renunță la studii”, a adăugat Lucian Vîlsan.
În a doua parte a dezbaterii au fost propuse evaluările cadrelor didactice făcute de către studenți, lipsa transparenței și răspunderea publică a universităților.
„Nu există o cale administrativă de a schimba aceste aspecte peste noapte. Ce puteți face este să cereți ca evaluările cadrelor didactice făcute de către studenți să iasă la suprafață. Un criteriu important al activității didactice este interacțiunea dintre student și profesor. Ponderea activității didactice, criteriile de evaluare și rapoartele de activitate ar trebui să fie cel puțin egale. Schimbarea vine doar de la studenți, pentru că sistemul este atît de înrădăcinat încît doar o «forță teribilă» îl mai poate clinti. Această forță teribilă poate veni doar din entuziasmul tinereții”, a spus prof. univ. dr. Claudiu Lucian Topor.
În încheierea conferinței, studenții au venit cu niște propuneri prin care să ajute la combaterea discrepanței dintre ce este sistemul universitar actual și ce ar trebui să fie.
„Ar trebui să existe mai mulți reprezentați ai studenților, pentru a promova implicarea acestora în problemele existente dar și pentru a face auzite vocile tuturor. În rîndul studenților există acest numitor comun și anume frica, dar și incapacitatea de a acționa atunci cînd ne este călcată în picioare demintatea”, a spus Silvian-Emanuel Man, preşedinte de onoare al Ligii Studenților din Iași.
Evenimentul a ajuns la cea de-a IV-a ediție și se desfășoară în cadrul proiectului „Tinerii în dialog” – ediția a II-a, finanțat de Primăria Municipiului Iași, prin intermediul programului de fonduri nerambursabile pentru tineret (2024).
Liga Studenţilor din Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi este o organizaţie studenţească, neguvernamentală, non-profit, independentă, democratică, nepartizană, cu activitate civică şi sindicală, creată pentru a apăra drepturile şi interesele studenţilor din Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, prin toate mijloacele legale de care dispune.
Niciun comentariu