(GENERAL, 18.00) ARACIS – CONFERINTA – BAROMETRUL CALITATII/ Masuri noi pentru reformarea invatamantului superior romanesc si evaluarea calitatii din educatie.

(CUZANET, Iasi, 16 ianuarie) Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) propune diferentierea universitatilor din Romania dupa misiunea acestora – educatie sau cercetare.  De asemenea a dezvoltat o noua metodologie in curs de definitivare privind o noua evaluare a calitatii din universitati, centrata pe rezultatele obtinute si spera ca toate institutiile de invatamant superior din Romania sa fie evaluate pana in 2011. Acestea sint printre principalele aspecte ce au fost puse inn discutie joi, 14 ianuarie 2010, in cadrul Conferintei Nationale ,,Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior din Romania”, de la Institutul National de Statistica din Bucuresti, ca urmarea a realizarii unui "Barometru al calitatii".

Funeriu: ,,Invatamantul romanesc sufera de lipsa de credibilitate” 

In cadrul conferintei organizate de catre ARACIS s-a prezentat primul ,"Barometru al calitatii” din tara, privind starea calitatii educatiei superioare. Facut public miercuri, 13 ianuarie a.c. pe siteul ARACIS acesta semnaleaza divergentele dintre studenti si cadre didactice, cadre didactice si angajatori, implementarea greoaie a procesului Bologna, parcursul studentilor de-a lungul celor trei cicluri de studiu, situatia si finantarea universitatilor si instrumentele folosite in evaluarea calitatii.

La eveniment, prezenti in prezidiu au fost ministrul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (MECTS), Petru Daniel Funeriu, presedintele ARACIS, prof. univ. dr. ing. Ioan Curtu, directorul Departamentului de Asigurare a Calitatii din ARACIS, prof.univ.dr. Radu Mircea Damian, membru in Consiliul Aracis, prof.univ.dr. Lazar Vlasceanu, presedintele Comisiei de Invatamant din Camera Deputatilor, Cristian Sorin Dumitrescu si doi reprezentanti ai federatiilor nationale studentesti, vicepresedintele pe educational al Aliantei Nationale a Organizatiilor Studentesti din Romania, Daniela Alexa si presedintele  Uniunii Nationale a Studentilor din Romania, Ion Poenaru.

Conferinta a fost deschisa de discursul ministrului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, Petre Daniel Funeriu care a tinut sa precizeze cele patru masuri pe care doreste sa le implementeze pe parcursul mandatului sau. Acestea se refera la diferentierea universitatilor, reforma cadrelor didactice si a promovarii acestora in functii,  modernizarea managementului universitatilor si finantarea acestora in functie de calitate. Mai mult decat atat, ministrul s-a aratat nemultumit de starea sistemului de educatie mentionand ca ,,invatamantul romanesc sufera de lipsa de credibilitate”. Printre problemele sesizate de acesta se numara cazurile in care studentii vand si cumpara licente pe internet, profesorii au trecut de varsta pensionarii sau au 2-3 norme la o universitate. A continuat presedintele Comisiei de Invatamant din Camera Deputatilor, Cristian Sorin Dumitrescu care a abordat problema bugetului educatiei din acest an si necesitatea reformarii sistemului.

Universitatile romanesti, tot mai putin performante

Ulterior, a luat cuvantul presedintele ARACIS, prof. univ. dr. ing. Ioan Curtu, care a descris pe scurt activitatea agentiei in anul 2009 si proiectul ACADEMIS – ,, Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior din Romania in Context European. Dezvoltarea Managementului Calitatii Academice la Nivel de Sistem si Institutional”, lansat in februarie 2009, finantat prin fonduri structurale. Acesta a subliniat faptul ca in momentul de fata metodologia folosita in evaluarile universitatilor este in schimbare si va fi pusa in aplicare la anul. Presedintele a explicat ca indicatorii si standardele calitatii trebuie sa se axeze mai mult pe analiza rezultatelor promovate de universitati si mai putin pe investitiile realizate de acestea. In completarea celor precizate de catre presedintelui ARACIS a venit prezentarea ,,Barometrului calitatii” 2009, de catre unul dintre autorii lui, Marian-Gabriel Hancean. Acesta a descris o serie de certitudini, perceptii si tendinte din invatamantul superior romanesc, potrivit carora Romania risca sa aiba universitati tot mai putin performante, diplome tot mai multe, lipsa de competitivitate europeana. Din rezultatele statistice colectate si interpretate au reiesit urmatoarele: desi implementarea procesului Bologna in Romania este apreciata pozitiv pe plan european, la nivel intern, universitatile inca se confrunta cu probleme in ceea ce priveste asigurarea calitatii, serviciile de consiliere si orientare in cariera a studentilor, invatamantul la distanta se afla intr-o tendinta de crestere accelerata, numarul de cadre didactice este mic in comparatie cu numarul de studenti iar universitatile nu sunt atrase de cercetare si prezinta un proces de masificare la nivelul domeniilor de studii.

Discursul membrului in Consiliul Aracis, prof.univ.dr. Lazar Vlasceanu s-a axat pe problemele din educatie privind invatamantul la distanta, imbatranirea universitarilor, relatia mediului academic cu mediul de afaceri, mobilitatile studentesti etc. ,,Invatamantul la distanta are cea mai proasta calitate. Nu stim ce se ascunde in spatele acestor diplome”, a declarat prof.univ.dr. Lazar Vlasceanu. Acesta a mai afirmat ca ARACIS doreste sa realizeze un studiu despre traiectoria de viata a studentilor si ca proiectul care vizeaza realizarea Registrului Matricol Unic este in curs de finalizare. Mai departe, directorul Departamentului de Asigurare a Calitatii din ARACIS, prof.univ.dr. Radu Mircea Damian a precizat ca obiectivele Agendei Lisabona sunt imposibil de indeplinit pana la finalul lui 2010 si ca implementarea procesului Bologna intra in a doua etapa, pe o durata de 10 ani.

Studentii vor o mai buna comunicare cu profesorii

Reprezentantii studentilor au insistat pe imbunatatirea parteneriatului dintre studenti si ceilalti membrii ai comunitatii academice, pe situatia posibilitatilor de a face practica in institutii si invatamantului bazat pe acumulare de competente. Din programul conferintei a facut parte si o sesiune de discutii in care liderii sindicatelor din invatamant au subliniat problema bugetului mic al educatiei, declarandu-se nemultumiti de faptul ca acesta se imparte si cu tineretul si sportul si ingreuneaza si mai mult cercetarea si obtinerea de performanta.

Au luat cuvantul si rectori ai universitatilor de stat si cele private si si-au exprimat parerea despre evaluarea ARACIS si despre actiunile pe care ar trebui sa le faca MECTS. La eveniment au fost prezente peste 150 de personalitati din mediul academic, din partea MECTS si ai altor organisme si structuri care actioneaza in domeniul politicilor educationale, precum:  presedintele Federatiei Nationale Sindicale ,,Alma Mater”, Anton Hadar, impreuna cu presedintele de onoare al federatiei, Razvan Bobulescu, presedintele Academiei Tehnice din Romnaia, academicianul Radu Voinea, presedintele Academiei Romane, academicianul Ionel Haiduc, directorul de Programe al Centrului Roman de Politici Europene, Ciprian CIUCU.

ARACIS doreste sa realizeze inca doua barometre ale calitatii, care sa constituie o strategie pentru educatia romaneasca, pe termen lung.  ARACIS este membru cu drepturi depline in Asociatia pentru Asigurarea Calitatii Invatamantului Superior – ENQA si este inscrisa in Registrul European pentru Asigurarea Calitatii Invatamantului Superior – EQAR. / Diana Iabrasu