La Palatul Braunstein a avut loc miercuri, 23 octombrie, un eveniment dedicat culturii și literaturii francofone, organizat de Institutul Francez din România în colaborare cu Departamentul de Jurnalism și Științele Comunicării al Facultății de Litere din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Manifestarea face parte din programul FILIT. În centrul atenției s-a aflat prestigioasa revistă „La Revue des Deux Mondes” din Paris, un reper în cultura europeană de două secole. Publicul a avut ocazia să asiste la un dialog captivant între Aurélie Julia, reprezentanta revistei, și jurnalista Cristina Hermeziu, cadru didactic la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării, pe teme legate de patrimoniul literar francez și importanța recenziilor literare în mediul francofon.

Aurélie Julia a început prezentarea explicînd că „La Revue des Deux Mondes” este probabil cea mai veche revistă din Europa, publicată lunar, la Paris încă din 1829. Aceasta a clarificat semnificația titlului revistei, spunînd că „cele două lumi” reprezentau, la început, lumea veche și cea nouă – Europa și Statele Unite. Fondatorul revistei dorea să creeze punți între cele două continente, iar la început, revista avea o tematică preponderent legată de călătorii.

Aurélie Julia a menționat și legătura revistei cu România, povestind cum a cercetat arhivele pentru a descoperi cînd a apărut prima referință în România. Astfel a descoperit un articol din 1856, de 34 de pagini, care discuta despre naționalitate, literatură și limba română.

La eveniment a fost prezentă și Monica Salvan, jurnalist la „Observatorul cultural”,  care le-a adus invitaților o surpriză: anunțul unui nou concurs organizat în cadrul FILIT. Concursul se adresează cititorilor francofoni, care sunt invitați să aleagă o carte preferată și să o descrie. Textele vor fi publicate de Institutul Francez din Iași și FILIT, iar înscrierile sunt deschise pînă pe data de 1 decembrie.

La intrebarea mea: „Ce sfaturi aveți pentru studenții care vor să își îmbunătățească abilitățile de scriere și analiză literară?”, Monica Salvan a răspuns inspirațional: „Nu există o cheie generală sau o rețetă pentru o cronică literară reușită. Îmi place să văd stilul și personalitatea celui care scrie, să simt acea dorință de a citi transmisă prin text. O cronică literară nu trebuie să fie neapărat un rezumat al cărții, ci mai degrabă ceva personal.”

Una dintre cele mai vechi reviste culturale din Europa

„La Revue des Deux Mondes” a fost extrem de influentă în secolul al XIX-lea, fiind un loc de întîlnire pentru marii scriitori ai vremii. „Toată lumea voia să scrie în această revistă”, a spus Aurélie Julia, subliniind importanța sa culturală și literară. Ea a împărtășit și o parte din experiența personală, povestind cum, fiind doctor în litere, și-a început cariera în literatură fără să cunoască pe nimeni. A trimis scrisori de candidatură la aproape toate revistele și a reușit să pătrundă în acest mediu fără a avea relații. Mesajul ei pentru tinerii din sală a fost încurajator: „Dacă visați să scrieți, să ajungeți jurnaliști sau să publicați în reviste, dați bătaie!”.

La întrebarea Cristinei Hermeziu despre dosarele tematice și despre cum se alege echilibrul între subiectele literare și cele politice, Aurélie Julia a explicat că procesul de selecție a temelor implică aproximativ 17 persoane din comitetul de redacție al revistei, format din jurnaliști, editori și profesori. Aceștia se întîlnesc o dată pe lună pentru a discuta despre subiectele ce urmează să fie publicate. Pentru a ilustra diversitatea tematică, a menționat că în luna septembrie au publicat un număr despre „Islamul în Franța”, un subiect de actualitate.

Aurélie Julia a prezentat și un număr încă nepublicat, dedicat „Flagelului dezinformării”, subliniind cît de afectată a fost recent Franța de manipulări, fake news și dezinformări, multe dintre ele venind din partea Rusiei, în contextul Jocurilor Olimpice și al alegerilor prezidențiale. A adăugat, într-o notă ușor amuzantă, că s-a vorbit și despre faimoasele plosnițe franceze, care ar fi „invadat Europa” – un alt exemplu de fake news de origine rusească. Invitata a explicat că în numărul respectiv se va regăsi și un articol istoric care răspunde la întrebarea dacă fenomenul dezinformării este o invenție a secolului XXI. Concluzia? Nu. Fenomene similare au existat încă din timpul celor două războaie mondiale.

Ea a continuat, spunînd că nu există o rețetă garantată pentru un editorial reușit, dar fiind formată în domeniul literar, încearcă de fiecare dată să includă o poveste literară sau o referință teatrală în scrierile sale. De asemenea, a subliniat importanța de a feminiza condeiele, afirmînd că acest aspect este foarte important pentru ea.

În final, le-a transmis tinerilor din sală un mesaj de încurajare: „Nu vă temeți, nu vă temeți să scrieți!”. A adăugat că apreciază imaginația și ficțiunea, observînd că acestea s-au cam pierdut în literatura franceză contemporană, și a subliniat că există încă loc pentru creativitate și îndrăzneală în scris.