România ocupă ultimul loc din Uniunea Europeană în materie de cititori. Peste 94% dintre români nu citesc, în medie, nici o carte într-un an. Statisticile arată tot mai rău, pe măsură ce timpul trece, iar tinerii nu prezintă interes pentru a lectura o carte. Cînd sînt întrebați de ce nu citesc, lista de scuze este interminabilă – lipsă de timp, o carte costă prea mulți bani sau pentru că este o corvoadă să citească.

Pentru a ajuta la răsturnarea rușinosului clasament, comunitatea de cititori din România a apelat la influența oferită de rețelele de socializare ca să-i inspire pe oameni să citească. Din această dorință au apărut primele conturi de Instagram dedicate total promovării lecturii. În anul 2018, comunitatea a împrumutat din afară termenul de bookstagram, sub a cărui umbrelă funcționează astăzi sute de conturi. Majoritatea nu au cunoștință de comunitate pînă nu își fac un astfel de cont, popularitatea scăzută a acestora fiind și cel mai mare impediment în dezvoltarea comunității.

Și eu am aflat recent de comunitate și am simțit că trebuie să o aduc în atenția cît mai multor oameni. În orașele mari sînt cele mai multe conturi, așa că m-am oprit la cele din Iași și am stat de vorbă cu patru posesoare de pagini de bookstagram dornice să împărtășească din experiența lor.  

Urmăritorii vin cu viteza melcului

„Suntem comunitatea cu cel mai mic potențial, din păcate, comparativ cu partea de beauty, fitness, lifestyle sau alte comunități ale instagramului. Comunitatea care promovează lectura consider că înaintează cel mai greu. Este un adevăr trist, dar nu le poți băga cărți oamenilor pe gît, dacă chiar nu sînt atrași de citit. Aceasta ar fi piedica bookstagram-ului, însă eu sper că totuși ne vom extinde și vom evolua la fel ca orice nișă care-și împărtășește pasiunea”, spune Andreea Caloian, cunoscută în comunitatea de bookstagram pentru contul lecturi.atemporale.

Mai mulți factori au contribuit, în cazul ei, la deschiderea contului de bookstagram. Știa că este greu să crești numărul de urmăritori, fiind nou în comunitate, dar a fost motivată de pasiunea pentru lectură, creație și fotografie. „Interesul meu este să atrag cît mai multe persoane în lumea cărților și cred că avem nevoie de asta, mai ales pentru că țara noastră se află pe ultimul loc în Europa la consumul de lectură”.

Cînd persoanele din exterior descoperă comunitatea, decid să urmărească conturile care au cîțiva mii de abonați. Acesta este incovenientul paginilor „la început de drum” – numărul mic de abonați și reticența persoanelor care aleg să nu le urmărească, pentru că sînt noi în branșă. Unele conturi abandonează comunitatea din cauza lipsei de urmăritori. Cel mai greu este să strîngi primii 1.000 de urmăritori, poate dura luni bune.

Conturile cu vechime încearcă să sprijine cît mai mult proaspeții membri ai comunității. Îi promovează pe conturile lor, le oferă sfaturi și idei creative. Andreea este de părere că perseverența este cheia succesului. „Postări zilnice, autenticitate și conectare cu urmăritorii, indiferent de numărul lor. Să își exploreze creativitatea și să rămînă încrezători chiar și atunci cînd au impresia că opiniile lor sunt irelevante pentru public. Nu crești ușor, e o călătorie ce nu se sfîrșește niciodată, iar dacă te trezești cu un număr mare de unfollowers, fără să cauzezi tu lucrul acesta, nu înseamnă că ai făcut sau spus ceva greșit. E bine să știi că instagramul închide multe conturi în fiecare zi, unele fără motiv, ca în cazul meu, fără a mai da șansa proprietarilor să le redeschidă”.

Instagramul dă, dar nu uită să și ia

Tînăra studentă la Psihologie s-a izbit de partea urîtă a acestei aplicații. Nu cu mult timp în urmă i-a fost blocat contul de bookstagram. A încercat prin toate metodele să îl recupereze, iar după mai bine de o lună, acesta a ajuns din nou în mîinile ei. „O lună și cîteva zile am aplicat orice metodă posibilă pentru a-l redeschide și mi-am dat seama cît de atașată sînt de el. Nimic nu m-ar putea determina să renunț, în afară de eventualitatea de a nu mă mai regăsi în această activitate. În acea lună am realizat cît de mult înseamnă pentru mine munca depusă, amintirile postate și această pagină pe care am construit-o de la zero”. Spune cu emoție că acest cont este casa ei fictivă, decorată după propriul ei gust în care îi primește cu inima deschisă pe toți cei care sunt interesați de lectură. Privește cu drag cărțile și spune că mereu își dorea să se adreseze unei comunități extinse, iar această comunitate este tot ceea ce îi trebuia. A fost pasionată mereu de scris, iar prin intermediul comunității a putut să ia legătura cu editurile și spune că deja știe la ce editură își va publica romanul proaspăt terminat.

Andreea Caloian

Andreea spune că nici ea nu cunoștea conceptul de bookstagram. A aflat de la prietena ei, Diana Pața, că ar exista o comunitatea care promovează cititul și care conectează cititorii împătimiți din România. „Mi-a plăcut mult ideea, iar la scurt timp mi-am creat și eu un cont, deși nu-mi imaginam că îți poți aduna o comunitate mare de cititori”. După mai bine de trei ani de la inaugurarea contului lecturi.atemporale, aceasta are peste 5.000 de urmăritori.

Un loc al tuturor

Diana este prietenă de ani de zile cu Andreea, iar dragostea pentru lectură este numitorul lor comun. Este doctorandă la Facultatea de Fizică și spune că bookstagramul este partea ei preferată din timpul liber. „Mă relaxează să aranjez cărțile și recuzita în sute de feluri pînă cînd iese ceva care să îmi placă”.

Tînăra spune că acest cont a pornit din dorința de a-și împărtăși părerile din timpul lecturilor cu cît mai multe persoane, iar odată cu creșterea contului a început să îi placă să recomande lecturi. Mai nou și-a deschis și un cont de TikTok, în care postează filmulețe despre cărți, recomandări sau păreri. Pasiunea pentru cărți a convins-o că trebuie să ajungă la cîț mai mulți oameni, tineri în special, care să fie inspirați să deschidă o carte, măcar din curiozitate. „Nu mă așteptam vreodată să cunosc atît de multe persoane care să iubească cititul, chiar dacă pe marea majoritate îi cunosc doar în mediul online”

Eforturile Dianei sînt răsplătite de noua generație. Din ce în ce mai mulți tineri găsesc plăcerea postărilor cu conținut literar, iar acest lucru este o mare recunoștință pentru munca pe care aceasta o depune. „Mă bucur cînd cineva mă întreabă dacă consider că ar fi bine să își deschidă un cont dedicat cărților, iar răspunsul meu este mereu unul afirmativ. Pe bookstagram este loc pentru toată lumea și țin să cred că este cea mai educativă «regiune» a Instagramului”, spune Diana zîmbind.

Este dezamăgită de algoritmul după care funcționează aplicația, o postare la care lucrează și cîteva ore abia ajungînd către 10% din totalul urmăritorilor ei. De asemenea, o cuprinde tristețea cînd persoanele care o urmăresc în mediul online îi scriu că au văzut-o pe stradă, dar nu au avut curaj să se ducă și să vorbească cu ea, ori să facă o fotografie. Cea mai mare bucurie pe care o poate primi un bookstagramer este aprecierea persoanelor care îi consumă conținutul.

Diana Pața

Scormonește printre amintiri și îmi relatează cum a pus pe picioare contul de bookstagram. Aflase de acestă comunitate, care încă nu era la fel de renumită precum este astăzi. „Chiar primul nume al contului meu a fost bookstagram1012, l-am păstrat pentru o perioada destul de mare, un an și jumătate, pînă am simțit nevoia sa îl schimb în ceva în care să mă regăsesc în totalitate. Sînt născută pe data de 10 octombrie, de acolo vine și numele actual al contului, pagini.din.octombrie, care mi s-a părut foarte reprezentativ”. Pentru Diana acesta este locul virtual perfect, în care nu numai că vorbește despre cărțile preferate, dar leagă și prietenii frumoase cu alți iubitori de lectură. Știe și acum data exactă a primei colaborări – 28 ianuarie 2019 – la 10 luni după ce a postat prima fotografie pe cont. „Eram atît de fericită și împlinită în acel moment, credeam că nu este adevărat. A fost de-a dreptul magic și am simțit pentru prima data că cineva, care nu mă cunoaște, îmi apreciază munca”. Diana vorbește cu atît de multă dăruire despre conținutul pe care îl promovează, încît nu se poate să nu te sensibilizeze. Pînă la urmă, acesta este principala caracteristică a unui creator de conținut – latura sa umană. Iar latura umană a Dianei te face să o îndrăgești pe loc. Nu degeaba este urmărită de peste 8.000 de persoane.

Libertate și privilegiu

Cînd te gîndești la titanii comunității de bookstagram din România, printre primele persoane care îți vin în minte se află Oana Turcea, cea care este în spatele contului oanareads24. Oana este studentă la Medicină, YouTuber, bloger și, cel mai important, bookstagramer. Comunitatea de bookstagram s-a format la cîțiva ani după ce își crease contul, pe care l-a făcut după ce a început să citească tot mai mult. Dorea să împărtășească pasiunea cu cît mai multe persoane, iar contul de bookstagram este locul în care se poate exprima liber. Nu se plînge că duce lipsă de timp, se declară călită, știe cum să facă din toate cîte puțin.

Primește zilnic mesaje de mulțumire de la oamenii care și-au găsit motivația în vorbele și recomandările ei, dar unul a înduioșat-o cel mai tare. Acum ceva timp a primit mesaj de la un urmăritor care i-a transmis că, datorită unei cărți recomandate de ea, i-a fost salvată viața. „Fiecare zi este specială, vorbesc zilnic cu persoane care mă felicită pentru ceea ce fac, îmi mulțumesc pentru recomandări. E o continuă satisfacție”

Nu se ascunde după deget, confirmă că bookstagram-ul are și unele părți negative, că există și o mică porție de invidie și gelozie ascunsă în spatele anumitor persoane, dar chiar ar fi ciudat să fie o comunitate perfectă.

Oana Turcea

Oana este optimistă și crede că în viitorul îndepărtat se va putea trăi din bookstagram, va fi o meserie în toată regula. „Piața cărții la noi este destul de slabă în comparație cu alte țări. Bani se pot cîștiga și acum, dar nu astfel încît să poți trăi doar din asta, dar în viitor cu siguranță”.

Se bucură de cărțile care o înconjoară, de oamenii care îi împărtășesc pasiunea și se implică în cît mai multe proiecte literare. Acum mai bine de un an, a ajutat la punerea pe picioare a primului club de carte din Iași – Bookuria. „E un sentiment plăcut să știi că sînt persoane reale care te apreciază. Numărul conturilor din mediul online este doar un număr”, spune Oana, al cărei cont are peste 12.000 de urmăritori.

Totul e făcut din plăcere

„Cînd am deschis ade_and_books habar nu aveam că există această minunată comunitate de cititori online. În capul meu erau două motive pentru care să deschid contul – eram foarte plictisită în vacanţa de vară, dar aveam şi o listă de lecturi obligatorii dată de doamna dirigintă. De la acest lucru am început, iar acum, sînt aici cu o comunitate de peste două mii de tineri şi adulţi care împărtăşesc aceeaşi pasiune cu mine, anume lectura”, spune cu entuziasm Adelina Levarda.

Adelina este elevă, dar este și cea mai plină de entuziasm și energie. Cînd apare ea, simți că luminează toată încăperea. Se implică în acte de voluntariat cît de mult îi permite timpul și este fascinată de cărți și de contul plămădit pe bookstagram. A fost sedusă de atmosfera comunității, nu îi venea să creadă că într-o ţară cu statistici negative privind lectura există tineri dezinvolţi şi pasionaţi de literatură.

Pentru ea, bookstagram-ul a fost un sprijin emoţional valoros. De aceea încearcă să își facă vocea auzită și să facă oamenii mai buni. „Prin intermediul platformei, opiniile mele privind literatura, dar şi teme care ar trebui discutate, cred eu, zi de zi – rasism, feminism, sexism, homofobie, ajung la oamenii care ascultă cu adevărat şi care încearcă să schimbe lumea încetul cu încetul”.

Adelina Levarda

Creșterea numărului de urmăritori a bucurat-o, dar a crescut și așteptările acestora, iar cel mai important, și propriile ei așteptări cu privire la conținutul paginii. A devenit mai exigentă cu ceea ce postează, dar nu a uitat să se simtă bine cînd lucrează la noi postări. Totul s-a transformat într-un beneficiu.

Contul de bookstagram i-a adus printre cele mai frumoase experiențe. „Întîlnirile cu autorii mei preferaţi, feedback-ul primit, ediţiile clubului meu de carte, dar şi «Întîlnirea Cititorilor», eveniment pe care l-am organizat, sînt doar cîteva din amintirile dragi mie”, spune cu mîndrie Adelina.

Conturile de bookstagram se luptă acum pentru cît mai multă vizibilitate. Sînt prezente în viața culturală și abordează o paletă mai largă de subiecte, nu doar legate de lecturi. Dar au nevoie de mai mult sprijin pentru a ajunge la cît mai multe persoane. Pentru că visul lor este să le ia copiilor telefoanele din mîini și să le înlocuiască cu cărți. Ideal ar fi ca idolii celor mici să le propună și aderarea la o astfel de comunitate. Iar prin perseverență, va apărea și dorința acestora de lectură.

Pofta vine mîncînd, nu?