Sîmbătă, 27 februarie, a avut loc, pe platforma ZOOM, atelierul de comunicare științifică „Știință, simplu”, organizat de Biomentorhub, o organizație care-și propune să conecteze elevi și studenți interesați să identifice programe de studii și să desfășoare activități de cercetare în bioștiințe și medicină cu mentori specializați. Atelierul a fost susținut de Mădălina Cocea, comunicator de știință cu o experiență de peste 15 ani. La întîlnire au participat studenți la Biologie, atît din Iași, de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC), cît și din alte orașe. Atelierul a fost moderat de Diana Rotaru, vicepreședinte al asociației.
Scopul atelierului a fost acela de a explica modalitățile prin care se poate prezenta un text științific și cum se poate vorbi despre știință fără a plictisi publicul. „Cînd oamenii vorbesc despre un concept pe care ei nu-l cunosc, devin curioși. Acest lucru nu este deloc adevărat. Interesul se pierde în momentul în care nu ne raportăm la experiența lor”, a subliniat Mădălina Cocea.
După prezentarea generală a temei, participanții au avut ocazia de a se prezenta și a menționa cîteva motive pentru care au decis să fie prezenți.
Primele informații oferite de invitat au fost despre public și despre ce interese au oamenii, despre cum atragem publicul și cum îi menținem atenția asupra textului. Aici, prezentatoarea s-a folosit de informații și practici jurnalistice pentru a arăta modalitatea prin care atrage publicul și-i stîrnește curiozitatea pentru a citi un întreg text. Participanții au avut ocazia de a face și un exercițiu practic – să scrie un text pentru trei audiențe diferite: articol pentru culegerile școlare, text on-line și articol de ziar.
Atelierul a avut patru subteme: audiența, conținut, structura și limbajul. Toate acestea au fost explicate, fiecare cu exemple practice și cu suport vizual. Cel mai amplu subiect abordat a fost structura: „Structura este unul dintre cele mai importante lucruri care contează în momentul în care ai de creat un mesaj”, a explicat Mădălina Cocea, care a prezentat diferite structuri prin care putem crea un text, astfel încît să menținem interesul unui public cît mai larg. Structurile abordate au fost: Soluția – prezentarea temei discursului și oferirea unei soluții, Clepsidra – prezentarea informației de la general la specific, astfel încît informația să fie livrată sub forma unei clepsidre, și Metafora – care presupune o comparație, informația fiind prezentată direct, la subiect.
După fiecare prezentare a celor trei structuri, participanților le-a fost oferit cîte un suport vizual sub forma unui TED talk, analizat și explicat de prezentatoare. Apoi, într-un interval de timp de cîteva minute, cei prezenți au putut aplica ceea ce le-a fost explicat, prin scrierea și prezentarea unei idei, avînd ca suport structura impusă.
La finalul atelierului, specialista a oferit cîteva sfaturi și explicații cu privire la ce trebuie evitat în momentul scrierii unui text științific, dar și cîteva informații despre modul în care spunem o poveste astfel încît să atragem cititorul și să-i menținem curiozitatea.
Mădălina Cocea este comunicator de știință și autor de articole de popularizare a rezultatelor științifice pe site-ul comunicarestiintifica.ro. A absolvit Specializarea Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Facultatea de Litere a UAIC (2004) și un masterul la Facultatea de Fizică de la aceeași universitate. În prezent, ghidează și implementează strategii de comunicare pentru instituții și companii din domeniul științei și tehnologiei, precum și strategii de diseminare și impact în proiecte de cercetare.
Sursă foto: comunicarestiintifica.ro
Niciun comentariu