Universitățile ieșene și-au sistat pe rînd orele la mijlocul lunii martie, după ce răspîndirea pandemiei de coronavirus a obligat, prin lege, închiderea tuturor unităților de învățămînt din România. Profesorii au creat în timp rapid noi metode de lucru și de evaluare pentru tinerii care în continuare au fost nevoiți să învețe și să se antreneze. În tot acest timp, studenții, deși au sperat că vor avea mai mult timp doar pentru ei, s-au trezit cu un volum de teme mai mare decît în mod obișnuit. De ambele părți, a cadrelor didactice și a studenților, s-a instalat incertitudinea pe măsură ce restricțiile impuse de autorități au crescut. Pandemia de Covid-19 a schimbat parcursul unei jumătăți de an pentru toată lumea. Pentru studenți însă, a tăiat de pe listă momentele cu care, numai în situații excepționale, se mai întîlnesc și o a doua oară: cursul festiv, balurile și susținerea unui examen final față în față cu juriul.
Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” Iași (UMF)
Mobilizare rapidă în vremea coronavirusului
Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași (UMF) a fost prima universitate din Iași care a sistat cursurile, inițial doar în perioada 9 – 10 martie. Activitatea practică a studenților, desfășurată în spitale, a fost suspendată, iar aceștia au fost nevoiți să o urmeze în amfiteatrele din corpul central și din clădirea „Nicolae Leon” a UMF. Pe 9 și 10 martie, așadar, nu a avut loc deloc activitate didactică, timp în care, potrivit declarațiilor prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, decanatele au lucrat la un nou orar pentru studenții cărora practica din spitale le-a fost direcționată către amfiteatre.
Începînd cu 11 martie, studenții UMF urmau să facă cursuri online, pe platforma universității, e-learning și prin intermediul platformei Microsoft Teams. Cursurile au fost trecute pe platformă, unde cadrele didactice și studenții și-au creat cîte un cont care corespunde cu adresa de email de la universitate. Acesta a fost însă un anunț inițial, însă ulterior studenții au primit o săptămână de vacanță, pentru ca universitatea să se reorganzieze în timp rapid.
Am discutat cu o studentă din anul al treilea la Facultatea de Medicină Generală, care a povestit cum a arătat gestionarea situației create de Sars-Cov-2 de către UMF Iași.
„La noi, măsurile s-au luat cu încetinitorul, au așteptat până la limită. Luni și marți au sistat orice activitate, propunînd ca de miercuri să participăm doar la stagii, dar nu în spital, ci în amfiteatre. Situația s-a schimbat vineri, cînd au decis (ultima universitate din țară, cred) ca studenții să nu mai vină deloc la facultate”,
a precizat Ioana Tănăselea, studentă în anul al III-lea la Facultatea de Medicină din cadrul UMF Iași.
Aceasta a povestit că, înainte să fie luată decizia suspendării cursurilor la universități, cînd la Iași studenții veneau încă la cursuri, pe holurile universității de medicină nu a văzut produse dezinfectante. Ea a subliniat, însă, că nu a circulat în întreaga universitate și, prin urmare, nu știe dacă, în privința igienei, s-au luat sau nu măsuri.
„Dezinfectante nu am văzut, doar ceva și mai impresionant, săpun și hîrtie igienică la baie. Dar nu pot spune sigur. Eu am fost doar miercuri, într-un singur amfiteatru. Poate prin alte locuri s-au pus”, a completat studenta.
Vineri, 13 martie, după o ședință a Consiliului Administrației, UMF Iași a sistat cursurile în mod oficial și, în aceeași zi, a anunțat cum se va desfășura activitatea în următoarele săptămîni. Astfel, conducerea universității a precizat că studenții vor avea vacanță în săptămîna 16 – 22 martie, urmînd ca vacanța din perioada Paștelui, programată între 21 – 26 aprilie, să fie suspendată. Potrivit hotărîrii nr. 278/13 martie a Consiliului de Administrație, tot în perioada 16 – 22 martie căminele, biblioteca și bufetul universității au fost închise pentru igienizare. Studenții au început cursurile online pe 23 martie. În ce privește vacanța de o săptămână, rectorul Viorel Scripcariu a făcut la acel moment cîteva lămuriri.
„Am luat decizia perioadei de vacanță de o săptămînă din mai multe motive. În primul rînd, pentru a ne organiza din punct de vedere tehnic pentru a desfășura întreaga activitate didactică online (cursuri, seminarii, lucrări practice și stagii), începînd cu 23 martie. În al doilea rînd, avem nevoie de acest răgaz pentru a găsi soluțiile administrative, corecte din punct de vedere juridic, de organizare în regim de tele-muncă. Și, nu în ultimul rînd, în această săptămînă, personalul tehnic-administrativ poate igieniza toate spațiile universității”,
a declarat prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul UMF Iași.
Cum învață studenții în izolare, de acasă
De luni, 23 martie, studenții UMF Iași și-au reluat cursurile, însă în mediul virtual. Aceeași studentă a Facultății de Medicină a descris felul în care se desfășoară cursurile, în contextul în care pandemia de coronavirus a dus la mutarea acestora în spațiul online.
„E-learning este o platformă veche pe care se puneau materialele. Se pun și acum, nu zic nu. Dar nici atunci nu era așa de folosită. Ce nu putem face sînt stagiile, care se țineau în saloane, cu pacienții. În rest, activitatea se desfașoară aproape normal. Doar că nu avem încă o modalitate de evaluare. La noi, momentan, fiecare e pe cont propriu, adică se mizează pe responsabilitatea studenților. Ei își fac treaba. Mai rămîne să ne-o facem și noi”, a explicat Ioana Tănăselea.
Ea susține că această modalitate de predare online pare să placă mai multor studenți, deoarece îi învață să devină ori să rămînă responsabili, în ciuda faptului că nu mai sînt prezenți, fizic, la universitate.
„Cursurile se fac foarte facil, interacționăm cu profesorii ca și cum am fi la un curs normal. Și toată lumea zice că e mai ușor să te responsabilizezi, cînd îți dai seama că depinde de tine dacă înveți sau nu, fiindcă nu poți fi verificat. Orarul e păstrat exact ca în timpul semestrului”, a precizat aceasta.
Despre examene se cunoaște că acestea vor fi susținute online, după ce președintele Iohannis a anunțat că universitățile nu se mai redeschid anul acesta.
„Pe platforma universității se susțin toate cursurile și lucrările practice. Activități ce nu pot fi susținute în forma lor clasică, la ora actuală, sînt stagiile de spital pentru studenții anilor III – VI. O formă de recuperare, pe module, se va face pentru aceste stagii”, a declarat prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul UMF Iași.
Dacă te gîndești la oamenii pe care îi mai poți găsi în universitate pe perioada stării de urgență, aceștia nu lipsesc, deoarece instituția de învățămînt superior trebuie să funcționeze, în continuare, din punct de vedere administrativ, chiar dacă studenții și profesorii nu mai vin. Am aflat astfel că o parte din personalul administrativ lucrează, existînd, însă, o permanență pentru toate birourile. Aceasta nu permite întîlniri față în față cu publicul, astfel încît programul a fost și el sistat, iar solicitările sînt, în prezent, trimise prin e-mail sau prin telefon.
Viitorii medici vor da examenele online
După ce luni, 27 aprilie, președintele Klaus Iohannis a declarat că nicio unitate de învățămînt nu se va redeschide pentru finalizarea anului școlar / universitar 2019 / 2020 față în față, universitățile au fost nevoite să se mobilizeze și să ia decizii în conformitate cu noile măsuri. Rectorul UMF a anunțat două zile mai tîrziu că sesiunea de examene se va desfășura exclusiv online, prin intermediul platformei Microsoft Teams. Examenele vor începe pe data de 30 mai, potrivit calendarului academic stabilit la începutul anului.
Universitatea „Alexandra Ioan Cuza” din Iași (UAIC)
Alegerile pentru rector, barieră pentru deciziile din vremuri de criză
Momentul în care situația generată de Covid-19 a dus și la oprirea cursurilor din universități s-a suprapus cu alegerile pentru rector la UAIC, provocînd o întîrziere a deciziei de sistare a cursurilor și incertitudine în rîndul studenților, care nu au știut ce se întîmplă până spre finalul săptămînii.
În după-amiaza zilei de joi, 12 martie, UAIC a anunțat public, potrivit unei decizii luate de Consiliul de Administrație, că, de vineri, 13 martie, activitatea didactică nu se va mai ține față în față.
„Activitățile didactice se vor desfășura în sistem online, iar cele care nu pot fi derulate prin intermediul platformelor online vor fi recuperate ulterior, după un grafic stabilit la nivelul fiecărei facultăți”, a anunțat conducerea universității pe pagina de Facebook.
UAIC a închis toate instituțiile sale, ca măsură pentru limitarea Sars-Cov-2
Joi, 12 martie, la o zi după ce rectorul UAIC Tudorel Toader a fost reales, a fost luată decizia închiderii universității și a instituțiilor din subordine. S-a oprit astfel activitatea la Muzeul Universității „Alexandru Ioan Cuza”, la Grădina Botanică „Anastasie Fătu” și la ceainăria de la intrarea acesteia, precum și la cafeneaua UAIC, „Orest Tafrali”, situată în corpul A. S-au închis și căminele, astfel că, pînă vineri, 13 martie, studenții care nu au fost nevoiți neapărat să rămînă la Iași au plecat acasă, cu gîndul, la momentul respectiv, că vor lipsi doar două săptămîni. Au putut rămîne cazați în căminele universității studenții care au dovedit printr-o adeverință că lucrează în municipiul Iași, studenții orfani, studenții care au venit la UAIC printr-o mobilitate Erasmus și studenții doctoranzi.
Serviciul de Marketing Educațional, Evenimente și Imagine Academică a transmis către CuzaNet pînă când vor rămîne închise toate aceste instituții și căminele UAIC. Potrivit sursei menționate, „măsurile adoptate în ședința Consiliului de Administrație al UAIC din data de 12 martie 2020 se prelungesc pînă când starea de urgență se va încheia”.
La momentul scrierii acestui dosar de presă, președintele României Klaus Iohannis a anunțat că, starea de urgență instituită inițial pentru o lună, se prelungește cu încă pe atît, din cauza pandemiei de coronavirus care persistă. Ulterior, șeful statului a declarat că instituțiile de învățămînt, inclusiv cele de învățămînt superior vor rămîne închise tot anul acesta școlar/universitar.
Cursurile online și examenele sub aceeași formă
Potrivit Serviciului de Marketing Educațional, Evenimente și Imagine Academică, la UAIC activitatea didactică are loc online, pe platforme ca Zoom sau Moodle.
În privința recuperării cursurilor, cînd exista ideea de recuperare, unii studenți au arătat îngrijorare și nedumerire.
„E cam greu să recuperezi online pe o perioadă atît de mare, părerea mea. Și noi așteptăm să vedem ce o să ne zică. O să fie mai nasol în ceea ce privește testele. Am de dat parțiale luna viitoare”, a precizat Talabă Gabriel Cătălin, student al Facultății de Geografie și Geologie din cadrul UAIC.
Studenții UAIC mărturisesc că își desfășoară cursurile într-un spațiu pe care oricum își petreceau mult timp înainte. online-ul. Fie că se văd prin intemediul apelurilor video, fie că doar se aud, studenții spun că folosesc platfome precum Zoom și Discord, unde discută cu profesorii despre teme și exerciții.
La Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice, un student din anul al II-lea relatează că aceste cursuri online se desfășoară într-o manieră cît se poate de simplă.
„Teoretic, recuperăm online. De fapt, trimitem eseuri și teme pe email”, a precizat Ilie Cristian, student în anul al doilea la Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice.
S-ar putea ca aceasta să fie cea mai practică metodă, întrucît, ca student al Facultății de Geografie și Geologie, Gabriel povestește că, deocamdată, nu există interacțiune vizuală între student și profesor, ci un dialog despre temele, în funcție de care studenții vor fi evaluați.
„Nu ne vedem cu ei. Doar ne dau materia care trebuie prezentată la curs / seminar și pe baza acesteia avem de făcut niște teme într-un anumit interval. Ne dau ei data pînă la care putem trimite tema. O trimit pe e-mail șefilor de grupă, iar ei o distribuie profesorilor”, a explicat Gabriel.
Am discutat ulterior cu reprezentanți ai Serviciului de Marketing Educațional, Evenimente și Imagine Academică și i-am întrebat, la începutul lunii aprilie, dacă graficul care va arăta cum vor fi recuperate cursurile este gata.
Răspunsul este nu. Pînă la începutul lunii aprilie nu a fost creat niciun grafic de recuperare deoarece situația la nivel de țară era una incertă. Acele cursuri care nu ar fi putut fi desfășurate prin intermediul aplicațiilor ar fi trebuit să fie recuperate ulterior, conform unui grafic stabilit de fiecare facultate.
Vineri, 1 mai, reprezentanții studenților UAIC au anunțat că toate examenele vor fi susținute online, inclusiv susținerea lucrărilor de licență și disertație, prin videoconferință.
„Examenele de finalizare a studiilor online (licențe / disertații) se vor desfășura cu îndeplinirea următoarelor condiții: Respectarea condiției coprezenţei în examen a cel puțin trei candidați; Asigurarea unui timp de gîndire de aproximativ zece minute; Răspunsul la subiecte să se încadreze în intervalul de aproximativ zece minute. Pentru studenții care din motive obiective nu pot susține examenele de finalizare a studiilor în luna iulie, se va organiza în luna septembrie o nouă sesiune dedicată acestora”, au transmis pe 1 mai reprezentanții studenților UAIC într-o postare pe Facebook.
De asemenea, pentru susținerea sesiunii, studenții care nu vor putea participa la examenele online vor trebui să anunțe în prealabil, într-un timp stabilit de către facultate, și să precizeze care sînt cauzele care îi împiedică să dea examenele.
Universitatea vine cu soluții și pentru studenții care nu au mijloace tehnice de accesare a platformelor, astfel că, în acest caz, titularii de disciplină vor oferi variante alternative de examinare a respectivilor studenți.
Pentru studenții care din motive obiective nu pot participa la sesiunea din iunie se va organiza în luna septembrie o sesiune.
Cei ce mai calcă pragul universității
În conformitate cu prevederile legale, și angajații UAIC, majoritatea, sînt acasă. Mai mult, 33 de angajați UAIC beneficiază de prevederile Legii 19 / 2020 referitoare la acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţămînt.
În această perioadă, la UAIC vine și lucrează un număr limitat de salariați, care asigură serviciile de tip administrativ-auxiliar, pe baza unui program de permanență. Ceilalți angajați beneficiază de concediu de odihnă, programat prin rotație.
Universitatea Națională de Arte „George Enescu” (UNAGE)
Și la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași (UNAGE) cursurile au fost suspendate mai tîrziu, luni, 16 martie, după numirea noului rector, prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță, prin OMEC nr. 3353/ 26.02.2020. La fel ca în cazul celorlalte universități, decizia a fost inițial luată pentru două săptămîni, respectiv pînă pe 31 martie. Deciziile ministeriale și prezidențiale de instalare a stării de urgență și de prelungire a acesteia cu o încă o lună după o perioadă de urgență de 31 de zile deja scursă au dus la mai bine de două luni de activitate didactică desfășurată online. Acum studenții și profesorii învață să se acomodeze cu ideea susținerii examenelor în sistem online.
„Activitatea didactică a început imediat să fie desfășurată pe platformele online ale universității și ale facultăților, dar și pe cele folosite în mod abitual și înainte de criza Covid-19”, a precizat conf. univ. dr. Cristian Ungureanu, prorector relații internaționale, imagine universitară și probleme studențești la UNAGE.
Studenții acasă, prorectorii și decanii prezenți la alegerile universitare
Deoarece a doua jumătate a lunii martie – perioadă de suspendare a cursurilor la nivel național -, a coincis cu alegerea corpului universitar la UNAGE, o parte din profesorii acestei universități a continuat să vină la serviciu și să aleagă noii prorectori și noii decani.
„Conducerea universității, personalul administrativ și toate cadrele didactice și-au continuat activitatea, în parametrii de distanțare socială legal stabiliți, pentru a defini noul cadru de lucru și pentru a desfășura procedurile de numire în funcție a noilor decani”, a explicat conf. univ. dr. Cristian Ungureanu. Astfel, dacă prorectorii UNAGE au fost numiți în ședința de Senat desfășurată pe 11 martie, în a doua jumătate a aceleiași luni au avut loc interviurile finale pentru alegerea decanilor, astfel încît noii decani ai celor trei facultăți ale UNAGE să fie aleși. De aceea, pe 31 martie, la UNAGE, au fost numiți oficial noii decani ai celor trei facultăți.
Potrivit conf. univ. dr. Cristian Ungureanu, în toată această perioadă, întreg corpul profesoral s-a informat și a procedat adecvat pentru adaptarea tuturor nivelurilor activităților didactice.
Învățămîntul în mediul digital, prieten cu artiștii pînă la examenele practice
Studenții UNAGE s-au supus și ei ideii de învățămînt digital, povestind că există totuși niște bariere inevitabile. Conf. univ. dr. Cristian Ungureanu susține că studenții UNAGE au început cursurile online imediat după ce acestea au fost sistate.
„Practicile de susținere a cursurilor pe platformele online ale universității și ale facultăților, dar și pe e-mail, platforme de socializare, platforme pentru conferințe online (Skype, Zoom etc) au fost adaptate periodic prin comunicări ale rectoratului, decanatelor și șefilor de departamente și prin natura fiecărui curs sau laborator practic. Studenții noștri răspund și colaborează eficient prin intermediul mijloacelor new media, majoritatea dovedind excelente abilități, chiar daca zona digitalului nu poate înlocui comunicarea directă cu profesorul și cu partenerii de proiect, în toate cele trei mari domenii, muzică, teatru și arte vizuale”,
a explicat conf. univ. dr. Cristian Ungureanu.
Întrebată despre cum era atmosfera în rîndul studenților în ultima săptămînă de facultate, în contextul dat de răspîndirea rapidă a coronavirusului, o studentă a UNAGE a povestit că artiștii nu au părut cîtuși de puțin speriați și că și-au văzut de treburi.
„Eu nu am cursuri foarte des la arte fiind la master, dar cînd am fost pe la bibliotecă, (n.r. studenții) păreau destul de relaxați. Artiștilor le place să profite de pauze indiferent de cauza lor. Studenții au știut din timp că trebuie să elibereze căminul, iar profesorii sînt foarte apropiați de aceștia și nu prea s-a semănat panică. Acum ne simțim mai mult tensionați pentru că nu știm cum se vor susține examenele la instrumente”, a precizat Cristina – Claudia Ciobotaru, studentă la master în interpretare muzicală – Pian din cadrul UNAGE.
În ce privește studiul de la distanță, studenții trimit eseuri la unele materii și discută cu profesorii prin intermediul conferințelor video organizate pe platforma Zoom, ceea ce permite, chiar dacă limitat, ca materia să fie parcursă și însușită. Cînd vine vorba însă de examenele practice, la instrumente, de pildă, dacă vorbim de Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice, situația se complică pentru că acestea nu pot fi susținute decît față în față.
„La anii de licență se fac cursuri online. Și eu fac cursuri online acolo unde se poate. Sînt anumite materii care nu se pretează la conferințe video. Mai ales orele de instrument sau de muzică de cameră, care nu pot fi făcute în asemenea manieră”, a declarat Cristina – Claudia Ciobotaru.
De aceeași părere este și conf. univ. dr. Cristian Ungureanu, care a precizat că, în această perioadă, atît studenții, cît și profesorii se adaptează, în pofida faptului că nu toate tipurile de cursuri pot fi susținute în spațiul virtual.
„În mod creativ, ne adaptăm împreună și cu succes condițiilor actuale, chiar dacă o parte din activitățile practice specifice învățămîntului superior artistic nu pot fi substituite prin mijloace digitale și vor fi recuperate ulterior, în sistem modular”, a declarat prorectorul UNAGE.
Despre cum vor fi susținute examenele în contextul în care universitățile nu se mai deschid, a răspuns conf. univ. dr. Cristian Ungureanu, care a precizat că, și în cazul UNAGE, examenele vor fi susținute online și că încă se lucrează la proceduri.
„Le vom susține online, examene de an, examene finale și examene de admitere. Încă lucrăm la proceduri, pe facultăți și specializări. Apoi, vor trebui validate în CA și Senat”, a transmis conf. univ. dr. Cristian Ungureanu.
Acesta a oferit detalii și cu privire la situația din căminul C1 al UNAGE Iași, despre care a afirmat că a fost eliberat de studenți începînd cu data de 16 martie și că personalul administrativ a luat măsurile necesare, astfel încît căminul să rămînă igienizat.
Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” Iași (USAMV)
La USAMV studenții au părăsit amfiteatrele vineri, 13 martie. Potrivit unei studente de la Facutatea de Agricultură, sistarea cursurilor a fost anunțată încă de joi, 12 martie, însă studenții au participat și vineri la cursuri.
„Nefiind nimic oficial, încă nu eram așa neliniștiți. Veneau și studenții, dar și profesorii. Ne concentram pe ceea ce aveam de făcut, vorbind desigur și despre cum se vor desfășura orele online, având în vedere că se zvonea că se suspendă cursurile”, a precizat o studentă de la Facultatea de Agricultură, specializarea Ingineria și Managementul Afacerilor Agricole.
Aceeași studentă a explicat și cum se desfășoară cursurile în sistem digital, precizînd că toate orele se fac online, după principiul încărcării de materiale pe o platformă, a întrebărilor adresate profesorilor și, cînd și cînd, a videoconferințelor.
„Lucrăm pe Moodle, platforma universității. Se încarcă cursul sau laboratorul și avem întrebări, pe care mai apoi le urcăm pe platformă. Pe video se poate prin Zoom, însă platforma asta nu e atît de performantă, dar se lucrează la ea. În general, pe video vorbim doar dacă e ceva legat de proiectele ce le avem și nu înțelegem”, a detaliat aceeași studentă de la Facultatea de Agricultură.
Înainte să aflăm că universitățile nu se mai redeschid în acest an universitar, l-am întrebat despre o eventuală recuperare a cursurilor pe prof. univ. dr. Vasile Stoleru, prorector cu activitate socială, studenți și relații cu Alumni.
„Nu este cazul recuperării cursurilor deoarece acestea se susțin online, prin intermediul unor platforme dezvoltate de universitate cum ar fi Moodle sau E-master. De asemenea foarte mulți colegi utilizează aplicația Zoom care este disponibilă și funcționează destul de bine. Există pentru unele discipline tehnice varianta recuperării modulare a unor aplicații practice care nu pot fi făcute decît față în față, dupa întreruperea stării de urgență”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Stoleru, prorector în cadrul USAMV Iași.
Am discutat cu aceeași studentă de la Facultatea de Agricultură care ne-a spus că examenele din sesiune vor fi date, la fel ca la celelalte universități, în sistem online, însă USAMV Iași nu a anunțat încă nimic oficial.
Căminele, spații încă locuite
Acesta a oferit informații și cu privire la situația din căminele pentru studenți pe care le are USAMV, față de care a explicat că doar un cămin este deschis în această perioadă, iar acela este ocupat de studenți masteranzi, studenți doctoranzi și studenți internaționali.
„Un singur cămin este disponibil în acest moment pentru studenți, au rămas în general studenți masteranzi care au și contracte de muncă la firme de profil, studenții doctoranzi la zi, trei studenți străini de la cursurile de licență și patru studenți Erasmus”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Stoleru.
El a transmis și care este situația igienei din cămine, precizînd că pentru acestea s-au luat măsuri încă de la întoarcerea studenților din vacanța de iarnă, mai precis din 13 ianuarie, cînd au fost instalate la intrări dezinfectoare pentru mîini și încălțăminte. Potrivit aceleiași surse, căminele USAMV Iași sînt dezinfectate în permanență. Acesta a precizat că unul dintre avantajele căminelor USAMV Iași este că toate camerele au băi și toalete individuale.
Prof. univ. dr. Vasile Stoleru a mai spus că, din fericire, în rîndul studenților USAMV Iași nu s-a înregistrat niciun caz de îmbolnăvire cu Covid-19.
Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI)
TUIASI a suspendat cursurile începînd de joi, 12 martie, miercuri fiind ultima zi în care studenții au mers la ore.
La mijlocul lunii martie, pe site-ul Universității a fost anunțat că în perioada 16 – 31 martie martie vor fi închise căminele din Campusul „Tudor Vladimirescu”, perioadă în care se vor efectua lucrări de dezinfectare a tuturor căminelor, spațiilor de socializare, a cantinei, dar și a altor spații din campus care sunt frecventate des de studenți. Tot atunci, s-a anunțat că cei care vor putea rămîne cazați în continuare în Căminul T8 al Universității sînt studenții veniți la TUIASI printr-o mobilitate de tip Erasmus și studenții proveniți de la casele de copii. În această perioadă, 16 – 31 martie, accesul persoanelor străine a fost restricționat în spațiile din campusul studențesc.
Florin Simotă, student la Facultatea de Mecanică, anul al II-lea, a confirmat că, într-adevăr, cursurile au fost sistate joi, 12 martie, cînd, potrivit acestuia „am plecat cu toții”.
„În săptămîna respectivă nu am vorbit cu profesori, doar am fost înștiințați de decan printr-un mesaj pe care ni l-a transmis tuturor. Asta a fost miercuri mai după-amiază. Erau și ei îngrijorați, dar nu în așa fel, precum sînt acum, fiindcă nu știau cît va ține virusul”, a studentul.
De pe băncile facultății, cu ochii la tablă, la statul pe canapea, cu ochii la apelurile video
Și TUIASI a mutat cursurile online.
„Sînt suspendate, în paralel, toate activitățile extracurriculare care presupun concentrarea unui număr mare de persoane, precum conferințele, concursurile sau competițiile sportive, iar acolo unde este posibil activitățile didactice se vor desfășura online”, a informat o postare de pe site-ul Universității.
Florin a precizat care sînt cele mai utilizate aplicații de către studenții TUIASI pentru comunicarea cu cadrele didactice.
„Da, noi facem cursurile, laboratoarele și seminarele în mediu online pe aplicațiile Meet, Classroom, Microsoft Teams. Metoda ce o practică profesorii e diferită de la un profesor la altul, dar, ca idee, ei ne dădeau PDF-uri, pe care mai întîi le explicau și apoi ne dădeau teme din ele”, a explicat Florin.
„Începînd cu vineri, 20 martie 2020, TUIASI este conectată la platformele online Google și Microsoft, ce facilitează participarea online la cursuri, seminarii și laboratoare la toate cele 11 facultăți ale instituției de învățămînt superior”, a transmis TUIASI într-o postare pe site-ul universității.
În legătură cu recuperarea, Florin a povestit că, dacă ar fi revenit la facultate, studenților de la TUIASI li s-ar fi prelungit anul universitar cu două săptămîni, ceea ce ar fi însemnat ca ei să termine anul la începutul lunii iulie.
„Ce ține de recuperare, am fost informați sau cel puțin așa am înțeles, că după întoarcerea în luna mai la facultate vom mai avea cîteva recuperări, dar asta nu e sigur”, a mai spus Florin.
În ce privește desfășurarea cursurilor rămase și a examenelor din semestrul al II-lea, după decizia luată la nivel național, de a nu mai fi redeschise unitățile de învățămînt, TUIASI a publicat pe 5 mai un calendar. Conform acestuia, studenții de la licență, anii I-III, vor recupera cursurile și vor fi evaluați în sistem online timp de două săptămîni – în perioada 01 – 14 iunie și vor susține examenele, tot online, avînd la dispoziție trei săptămîni – perioada 15 iunie – 05 iulie. Sesiunea de restanțe însă se va desfășura din toamnă, în perioada 01 – 14 septembrie.
Studenții din ani terminali, la licență, vor recupera cursurile tot în perioada 01 – 14 iunie, însă ei vor avea doar două săptămîni de examinare – perioada 14 – 28 iunie. În perioada 29 iunie – 02 iulie se va desfășura sesiunea de restanțe pentru ei, iar între 03 – 05 iulie vor avea loc reexaminări. Studenții se vor înscrie pentru prezentarea examenului de finalizare a studiilor de licență în sistem online în perioada 06 – 12 iulie.
Sursă foto: thecut.com
Niciun comentariu