(ORAS, 18.00) – GREVA, INVATAMANT, SINDICAT – Universitatile din Iasi se pregatesc de greva

 
(CUZANET, IASI
, 3 NOIEMBRIE) – Profesor universitar dr.ing, Stefam Grogoras este lider al sindicatului din Universitatea Tehnica din Iasi si vice-lider al Federatiei Sindicale "Alma Mater".

 

“Salariul de invatator, asigura toata casa, cu tot cu cei doi copii”

 

Reporter (R): Pe vremuri un profesor era printre cei mai bine vazuti oameni din comunitate. Cu salariul actual, unde se incadreaza un profesor?

Stefan Grigoras (S.G.) :Tatal meu era invatator in comuna Letcani, si ce e drept impreuna cu primarul si parintele din sat, erau oamenii care duceau in spate comunitatea. Cu salariul de invatator, asigura toata casa, cu tot cu cei doi copii. Aveam mereu haine si ce mancare era nevoie, si macar o data pe saptamana putea veni in oras la un spectacol, sau la un restaurant. Acum un invatator la debut are sapte milioane de lei vechi, care acopera doar chiria. Astfel el ramane fara bani de haine sau de mancare. In felul asta se fac si pregatiri, consultatii sau chiar un alt serviciu. Scade astfel si calitatea.

 

R: Isi mai permite un profesor universitar sa mai fie imbracat la patru ace acum?

S. G.: Nu tot timpul, si chiar daca este imbracat mai bine, are coatele roase. Imaginea unui profesor este terfelita si de parlamentari. Deci un profesor nu mai este ce a fost odata

 

“O femeie de servici poate sa duca un trai mai bun decat un dascal”

 

R: O femeie de servici are un salariu asemanator? Poate ea sa duca un trai mai decent?

S. G.: O femeie de servici poate sa duca un trai mai bun decat un dascal prin simplul fapt ca nu are de mentinut o imagine, nu trebuie sa isi cumpere materiale de pe care sa predea, deci da: O femeie de servici e mai compensata din punct de vedere banesc ca un profesor universitar. In ziua de azi ajungi sa crezi ca mai bine sa fii femeie de servici decat profesor universitar.

 

R: Un salariu mai mare inseamna o mai buna calitate a muncii?

S. G.: Da, in felul acesta dispare stresul legat de faptul ca nu mai trebuie sa te gandesti la cum vei aparea a doua zi in fata studentilor, cum iti pregatesti cursurile, care sunt destul de costisitoare.. Daca este asigurat un trai decent familiei, si paza materiala, normal ca va aparea in fata studentilor cu alta dispozitie. Astfel vor fi si cursurile mai atractive.

 

“Pe data de 18 noiembrie vom intra in greva generala”

 

R: Federatia Alma Mater a anuntat ca pe data de 10 octombrie va avea loc o greva de avertizare. Care este mai exact planul de atac al federatiei?

S. G.: In ziua de 31 octombrie a avut loc la Bucuresti, in Biroul Executiv, al Federatiei Alma Mater, o Sedinta Extraordinara, in care s-au hotarat urmatoarele: in primul rand declansarea unei greve de avertisment, in data de 10 noiembrie a. c. intre orele 12- 14, intre timp a fost lansat si referendumul pentru greva generala in toata universitatile din tara. S-a stabilit pentru data de 14 noiembrie a. c. o intrunire la care vor participa toate sindicatele, la Bucuresti, cu aderenta la aceasta actiune. Daca vom aduna procentul legal de intrare in greva, pe data de 18 noiembrie a.c. vom intra in greva generala.

 

R: Daca nu se revolva nimic in data de 10 noiembrie cu greva de avertisment, intrati in greva generala. Cum se va desfasura aceasta actiune?

S. G.: Vor fi inchise si nu se vor tine ore in salile de cursuri, seminarii si laboratoare, de catre cadrele didactice aderente la aceasta actiune si membre de sindicat. Nu se vor tine ore si nici un fel de activitate, pana la rezolvarea revendicarilor noastre.

 

“Cerem respectarea legii intr-o tara democratica”

 

R: Care sunt motivele aceastei greve?

S. G.: In primul rand cerem ce nu s-a intamplat niciodata sa ceara cineva, intr-o tara democratica, adica respectarea legii. Guvernul Romaniei refuza sa aplice legea privind cresterile salariale, pentru personalul didactic din invatamant, desi aceasta lege a fost votata in unanimitate de catre Parlamentul Romaniei, a fost declarata Constitutionala de catre Curtea Constitutionala, a fost promulgata de catre Presedintele Traian Basescu, dar Onor Guvernul nu doreste sa o aplice.

In al doilea rand, guvernul Romaniei, nu a dorit elaborarea unei legi unice de salarizare, in sistemul bugetar, desi s-a angajat in acordul pe care l-a semnat cu sindicatele din invatamant. In noiembrie 2005, in urma unei alte greve, care a durat trei saptamani, s-a spus ca aceasta lege se va elabora in timp de trei saptamani, cam in aceeasi perioada ca si acum.

Conditionarea Guvernului Romaniei de aplicare a acestei legi care este teoretic pusa si este valabila, practic insa nu, si de realizare a unui alt obiectiv pe care Guvernul nu l-a dus la indeplinire, in trei ani de zile, dar acum vor sa il propuna pentru sase luni. Parerea mea este ca nu exista vointa politica in acest sens. Noi am incercat sa negociem aceasta lege, dar s-a dat peste salariile unor anumite grupe de bugetari si cand au inceput sa fie descoperite anumite ierarhii in sistemul de bugetari. Aceasta diferentiere a avut loc pe criterii cu diferente foarte mari. Raportul dintre salariul minim si cel maxim este o problema pentru sistemul nostru bugetar.

 

R: Aceasta greva va afecta invatamantul, ce se va intampla cu studentii care vor fi prinsi la mijloc?

S. G.: Stim ca aceasta greva va afecta procesul educativ, nu a fost insa intentia noastra sa se intample asa, noi nu solicitam decat aplicarea unei legi, care nu a aparut la solicitarea sindicatelor, ci ca o recunoastere a parlamentului Romaniei, fata de meritele sistemului bugetar. Parlamentarii au elaborat legea, nu noi. Domnul Tariceanu, ne-a mai si amenintat in presa ca inclusiv daca parlamentul va refuza aceasta Ordonanta de Urgenta privind blocarea legii, el va gasi si o alta solutie, va mai da o alta ordonanata, facand o afirmatie care stupefiaza: “Cat voi fi Prim- Ministru, o astfel de masura nu va fi pusa in aplicare”. Noi ne simtim responsabili sa raspundem cu aceeasi moneda. Noi vom reusi pana la finele anului universitar sa recuperam toate orele. Studentii nu vor pierde nimic din procesul educational.

 

R: Spuneti ca nu se va pierde nimic din procesul educational, dar cum se vor recupera orele? Veti lua din timpul liber al studentilor?

S. G.: Recuperarea orelor se poate face fie printr-un calendar in zilele lor libere, in special. La noi exista activitati studentesti, care sunt importante, ca lucrarile de laborator sau cele de proiect, care sunt obligatorii, si unele care sunt mai putin importante, cursurile sau seminariile, care sunt facultative pentru ei. Daca vor sa vina vin, daca nu nu este nici o problema, nu va fi luata nici o masura impotriva lor. Cele obligatorii vor fi normal reprogramate astfel incat studentii sa isi poata face si proiectele, si la boratoarele, pentru a intra in examene. Cota din timpul anului conteaza la nota finala, intre 30 si 40 %.

 

R: Cursurile fiind mai putin importante, nu vor mai fi reluate?

S. G.: Aceastea vor fi reluate la solicitarea lor, insa noi le punem la punct materialul necesar pentru decurgerea fluenta a anului scolar, asadar ei vor avea de pe ce sa invete.

 

R: Ce se va intampla cu studentii care au deja cursuri sambata sau cei care inca mai fac naveta?

S. G.: Nu vor fi toate reprogramarile sambata. Nici macar nu  vine vorba de duminica. Studentii au si zile mai lejere in care pot fi strecurate cu usurinta unele ore in plus. Aplicatiile se fac cu un numar mic de studenti, cu care vor stabili de comun acord cand sa reluam orele pierdute.

 

R: Ce norma are un profesor?

S. G.: In nici un caz nu patru ore, asa cum declara ei. Un profesor universitar are patru ore de predare, de curs, iar pe langa acestea se mai adauga trei ore, pentru aplicatii, iar norma lui din fisa postului, sunt prevazute 40 de ore pe saptamana cu tot cu activitatea de cercetare stiintifica, deoarece trebuie sa mai scoata si carti. Iar numarul de 12 sporuri nu este cel real, ci conform hotararii referitoare la educatie arata ca sunt doar doua sporuri. Cel de vechime si cel de doctorat. Restul sporurilor castigata sunt in salariul de baza.

 

R: Performanta din invatamant cam lasa de dorit, ce masuri ar trebui sa ia profesorii sau studentii pentru a imbunatati aceasta situatie?

S. G.: Aceasta constituie o problema care este insa pe cale de rezolvare. In urma ultimei greve, din 2005 am obtinut un acord de investitie de un miliard de euro in infrastructura scolara. Cu acest 6% din PIB-ul alocat, si investitiile benefice, sistemul de invatamant isi face infrastructura. In acest caz, se pune accent pe resursa umana. Trebuie sa avem grija ca profesorii cat si studentii sa fie motivati, sa fie atrasi in sistemul educational. Sa fie motivati sa faca activitate de calitate, cercetare. Prin care putem atrage iar bani de la guvern, atat pentru universitate cat si pentru intreprinzatorul activitatii de cercetare.

Ce e drept aici are loc si selectia naturala, in functie de varsta, ca unor profesori le e mai greu sa predea dupa noile standarde. Cum ar fi cadrele didactice mai in varsta. Strategia  pentru educatie la care au aderat deja toate partidele, si sindicatele,  prevede ca la catedra sau facultatea care nu va respecta planurile sa demareze  timp de doi ani o monitorizare a incadrarii absolventilor. Acestea risca sa nu mai primeasca fondurile necesare.

 

“Concluziile privind coruptia, nepotismul, transparenta, salariile”

 

R: In ziua de azi coruptia a ajuns cote maxime. Poate fi considerat invatamantul un teren minat? A ajuns coruptia si aici?

S. G.: Cine face astfel de afirmatii, trebuie sa stie ca la nivel national Coalitia Pentru Universitati Curate, in baza unui proiect european elaborat recent, efectueaza un studiu, saptamana trecuta, au fost si prin UTI, si dupa ce le-am pus toate actele la dispozitie de la conducerea universitatii, a facultatii si pana la sindicat, ei au tras concluziile necesare privind coruptia, nepotismul, transparenta, salariile si tot ce priveste aceste elemente, s-au interesat de toate datele posibile si imposibile. Aceste date vor fi centralizate si catalogate, fiind baza unui clasament al universitatilor curate. In urma acestora vom afla cat anume din invatamantul nostru este mai mult sau mai putin corupt.

 

R: Se mai intampla ca unii profesori sa mai fie mai permisivi la examene, la note. Ce masuri se pot lua in aceasta privinta?

S. G.: A fost mult timp dezbatuta aceasta tema. Fiecare padure are uscaturile ei. Si in sistemul universitar este intalnita aceeasi problema. Sunt cadre didactice care fie nu isi vad de treaba, fie mai inchid ochii pe la examene, fie mai primesc un cadou la examene.. Noi ne-am angajat, am si semnat cu presedintele tarii ca toate sindicatele din invatamant, Federatia "Alma Mater" si cele din invatamantul preuniversitar sa facem strategia pentru invatamant si reforma totala. Cand aceasta crestere salariala, va fi aplicata pe baza acestei reforme din sistemul educational, adica nu vor primi toti acelasi salariu, evaluarile vor fi corecte si in functie de calitatea si cantitatea muncii desfasurate, cadrul didactic va primi un anumit procent din cresterile salariale. Unii vor ramane pe minim, sau Agentia Romana de Asigurare a Calitatii Invatamantului Superior(ARACIS), se afla in proces de derulare, a acreditarii Universitatilor. Sunt trimise comisii la fiecare universitate, si la fel ca si Coalitia pentru Universitati Curate, va face un clasament al universitatilor din Romania privind, performantele. Finantarea va fi in functie de clasamentul acela. Cele de pe ultimele locuri vor fi nevoite fie sa se inchida, fie sa dea faliment, fie sa se asocieze ca filiala la o facultate mai mare. Incetul cu incetul vor dispare, nu neaparat universitatile private, ci cele care s-au deschis in timp, in tot felul de orase si orasele mai mici. Inclusiv profesorii care nu-si vad de treaba si nu au activitate didactica de cercetare, sa puna in evidenta contributia lui la sistemul educational, si care sa isi merite salariul.

 

R: Exista multe cazuri in care studentii se plang ca unii profesori emit o taxa pentru absolvirea unui examen. Ce parere aveti despre asta?

S. G.: Cred ca este foarte grav ca s-a ajuns pana aici, insa acesti studenti ar trebui sa ia atitudine, sa ne ajute sa scapam de aceste uscaturi din sistemul nostru. Daca s-ar face publice asemenea cazuri, organele competente ar interveni si ar impiedica astfel de politici, ca DNA, Politia sau Procuratura.

 

R: In cazul acesta, ce se intampla cu un student sau cu un profesor care este prins cu asa ceva?

S. G.: Studentul nu ar pati nimic, insa profesorul va fi pedepsit penal, insa doar cu dovezile de rigoare. Daca ei sunt hotarati ca aceste practici trebuie curmate, se pot gasi oricand metode. Se pot face flagranturi, se poate merge la procuratura si cei care comit astfel de fapte pot fi prinsi in flagrant delict. Ls noi in domeniul tehnic, sunt mai putini aspiranti pe loc, si incercam sa instituim tutori de an sau de grupa. Fiecare cadru didactic are in grija cate doi trei studenti, pentru a-i indruma toti cei patru ani. Acestia pot sa vorbeasca despre orice cu studentii lor, si pana acum nu am auzit de asemenea cazuri.

 

R: In ziua de astazi au aparut fel si fel de metode de a copia, de la vechea copiuta, pana la modernele head-seturi care permit o transmitere masiva de informatie in cel mai scurt timp. Cum vine acest lucru in declinul sistemelor de invatamant?

S. G.: Tehnica ii ajuta foarte mult. Stiu cazuri in care studentii au ajuns la doctor sa li se sustraga aparatele din ureche. Acum exista aparate de bruiaj a undelor emise, si studentii ies din sali cu mainile la urechi. Sunt unele cazuri ca peste tot, care aleg calea minimei rezistente, studenti care se multumesc doar cu o diploma. Dar daca reforma va duce la a scoate de pe bancile scolii absolventi pregatiti pentru piata de munca, aceasta tentatie va disparea. Intr-un timp scurt eu cred ca astfel se va schimba perceptia studentilor asupra facultatii.

 

“Mai multe surse de invatare insa calitatea a scazut ingrijorator”

 

R: In comparatie cu perioada in care ati fost student, cum este invatamantul din ziua de astazi?

S. G.: Este cu mult mai multe surse de invatare insa calitatea a scazut ingrijorator, din cauza materiei prime primite, facand referire la absolventii de liceu. Pe de alta parte si din cauza faptului ca sistemul de finantare scartaie. Se face finantare pe student. In mod direct din aceasta pricina, esti nevoit sa ii treci pe studenti. Fara studenti nu exista finantare si nu primesti bani nici de salariu, nici de investitii, nici de nimic. Acum in strategie finantarea se face pe ciclul de studii. In functie de ciclu in care sunt inscrisi se va oferi finantare pe student. In acest moment va creste si calitatea.

 

R: Ati fost vreodata tentat sa copiati in timpul facultatii?

S. G.:  Nu am copiat, reprezenta un mare risc pentru mine. Atunci puteam fi exmatriculati. Primeam bursa “Gheorghe Gheorghiu Dej” si apoi in anul cinci, bursa “Republicana”, care se oferea doar de la 9,5 in sus sau numai de 10. Avand amandoua bursele acestea, imi era frica sa risc.

 

R: Cum descrieti studentul din ziua de azi, facand referire la atitudinea fata de greva, si la felul in care decurg cursurile?

S. G.: Cred ca studentii de astazi sunt mai putin motivati, fata de cei din anii precedenti. Se gandesc la ce vor face de maine, din punct de vedere social, financiar si profesional. La universitatea noastra a fost lansata o propunere, si s-a mers si la primarie, pentru a aloca o anumita suprafata intr-o zona construibila, si sa facem cu ajutorul ANL apartamente pentru tinerii aflati in sistem, sau care vor veni de-acum. Legea intregului sistem bugetar va fi pusa la punct si invatamantul isi va relua locul. Educatia si sanatatea sunt prioritati nationale insa nu primesc sprijinul necesar, deci nici studentii nu pot fi determinati sa dea mai mult decat o fac pana acum. Odata cu modificarea salariilor vor veni si schimbari in programa. Salarii mult mai atragatoare pentru tineret.

 

R: In urma unui sondaj, studentii par a fi foarte intelegatori, in ceea ce priveste greva, si isi sustin profesorii. Vor lua si ei parte la greva?

S. G.: Nu am luat inca legatura cu asociatiile studentesti, nici ei nu ne-au contactat, este un subiect ce inca mai este dezbatut. Atragerea nu este favorizata de salarizare, insa multi inca isi mai aleg aeasta meserie.

 

R: Un student a afirmat ca el nu va fi afectat de greva, deoarece studentii in general nu invata cu ajutorul profesorului ci mai mult din cursuri sau de pe internet. Poate fi aceasta declaratie un impiediment in obtinerea majorarii salariale, facand referire la un salariu direct proportional cu muna depusa?

S. G.: Faptul ca ei invata de pe cursuri sau de pe internet nu poate sa duca la finalizarea unui an scolar. Fara prezenta la cursuri si laboratoare, nu se permite accesul acestuia la examen. Asadar fara profesori nu se poate absolvi un an. Nu are importanta ce cunostinte in domeniu detine. Un student are nevoie de prezenta la laboratoare si poiectele predate la timp. 40 de sutimi din nota finala este reprezentata de asta. Aceasta mentalitate s-a dobandit la Revolutie. Deoarece inainte erau si cursurile obligatorii.

 

R: Am intalnit multe cazuri de studenti de varsta a doua, ce ii determina pe acestia sa isi continue studiile?

S. G.: E drept, sunt si la noi cazuri, la doctorat este un student de vreo 60 de ani. Noi consideram ca este un lucru de apreciat. Formarea continua si invatarea pe tot parcursul vietii este chiar impusa.. Perfectionarea continua este bine venita. La noi, mai sunt si studenti de varsta inaintata, si din cauza ca sunt pusi pe liber din lipsa studiilor suplimentare.

 

“Burse pentru studentii din mediul rural”

 

R: Ce se intampla cu studentii din mediul rural?

S. G.: Sunt nevoiti sa aleaga sapa in pofida invatamantului universitar, deoarece nu pot fi intretinuti la oras fara o bursa. Sunt prea scumpe imobilele in cazul in care nu poti sa stai in camin. In strategia asta pe care am aprobat-o acum se vorbeste si de acesti copii, sa nu mai fie defavorizati. Implementam noi burse pentru studentii din mediul rural si locuri special alocate. Vor fi campusuri pentru universitari, si burse pentru acesti copii, si vor putea sa recupereze ce au pierdut in timpul de scolarizare inca din invatamantul preuniversitar.

 

R: Ce anume credeti ca nu ati atins in incercarea de a mari salariile?

S. G.: Federatia "Spiru Haret" nu s-a alaturat sistemului, desi de fiecare data era alaturi de noi. Ei avand astazi toata ziua greva de avertisment, in rest celelalte federatii si FSL-ul, si Alma Mater au hotarat datele de 10 si de 18. Noi nu vrem sa se intample astea. Insa trebuie luate trei masuri: maine in senat sa fie respinsa ordonanta legii, pana pe 10 sa se discute, daca va fi refuzata, speram ca domnul priministru sa nu mai caute alta solutie.

Tot acest tam-tam este doar un circ politic aflandu-ne in campanie, ei incearca sa atraga masele de partea lor./Georgiana Axinte