(ORASUL, 15.30) REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT PUBLIC – MAJORARI – ABONAMENTE/  Preturi duble la abonamentele pentru transportul in comun
(CUZANET, IASI, 30ianuarie) -  In cadrul sedintei Consiliului Local care a avut loc astazi, 30 ianuarie, a fost aprobata hotararea privind ajustarea abonamentelor pentru serviciul de transport public de persoane.
       Astfel iesenii vor scoate de doua ori mai multi bani din buzunare daca vor sa isi cumpere abonamente. Singurele care au ramas constante sunt abonamentele pentru toate liniile, la pretul de 93 de lei, si cel studentesc de 12,5 lei. Restul tarifelor au crescut exponential, astfel ca un abonament pentru o luna pe o singura linie s-a ridicat de la 31 la 60  de lei, cel pe doua linii, tot pentru o luna de zile, s-a scumpit cu 13 lei fata de 62 de lei cat este in prezent si liberul pentru o zi a trecut la pretul de 6 lei, in locul celui de 4 lei. Au crescut si preturile la abonamentele valabile o jumatate de luna: cel pe o linie va costa cu 14 lei mai mult ca pana acum, cel pe doua linii se va scumpi cu 6,5 lei si cel pe toate liniile cu 1,5 lei. S-a dublat pretul si pentru abonamentul zonal, cu reducere pentru elevi si studenti, care de la 34 de lei a crescut la 60 de lei.
 

Constantin Axinia: „Primaria duce o politica tarifara agresiva”

Hotararea a fost aprobata, insa nu cu unanimitate de voturi. Primul care s-a opus cresterii tarifelor Regiei Autonome de Transport Public (RATP) a fost Constantin Axinia, consilierul local din partea  PD-L-ului, care a mers pe ideea ca preturile nu trebuie majorate atat timp cat calitatea transportului in comun nu se imbunatateste si, mai mult decat atat, a spus ca  puteau fi luate si alte masuri pentru rezolva problema lipsei fondurilor. „Vad ca Primaria duce la o politica tarifara agresiva. Nu s-a aplicat ceea ce am vrut noi: acel bilet care, in timp, ducea la un flux de calatori mai mare si ma refer la nu la cei care participa cu abonamente ci la elevi si studenti care il aveau efectiv in fiecare zi in buzunar, si, bineinteles, cu o politica de control mai severa. Nu sunt de acord  si voi incerca sa merg pe aceasta directie cu marirea de tarife atat timp cat calitatea serviciilor la RATP  nu se imbunatateste vizibil. Am auzit ca se vor achizitiona niste mijllooace de transport tot la fel ca acestea care sunt acum la noi pe strazi unde se mai clatina autobuzele si unde zici ca acum mai cade o tabla dar el nu are decat 3 ani de functionare. Sunt de acord sa se achizitioneze mijloace auto dar din cele performante. Se puteau schimba lucrurile din alta partea. De exemplu, in momentul de fata, Primaria plateste niste bani pentru pensionarii care isi ridica acea facilitate de calatorie dar nu merg cu mijlocul auto. Primaria insa plateste in continuare bani de la contribuabilul iesean.” a explicat Constantin Axinia.

Regia de Transport, intre politica financiara paguboasa si rentabilitate

In proiectul inaintat Primariei, prin care RATP solicita aprobarea noilor tarife la abonamente, sunt specificate doua tipuri de cresteri majore a cheltuielilor regiei in ultimii patru ani: 40 la suta din totalul de cheltuieli reprezinta cheltuielile de intretinere si de exploatare a mijloacelor de transport in comun, care, din 2004 pana in prezent au suferit o crestere importanta, influentata de cresterea pretului la energia electrica, energia termica, apa potabila, salubritate si combustibili. Aceste majorari sunt cuprinse intre 33 si 100 la suta.
       Cea de-a doua problema a regiei o reprezinta-in opinia oficialilor institutiei- cheltuielile, in proportie de 50 la suta, cu personalul care fata de anul 2004 au inregistrat o crestere ca urmare a majorarii salariale cuprinsa intre 3 si 5 la suta. Se pare ca Gheorghe Nichita, primarul Iasului, a tinut cont de toate aceste detalii in momentul in care si-a exprimat aprobarea fata de dublarea pretului abonamentelor. ” Fiecare poate sa aleaga ce tip de abonament de calatorie ii convine, ca sa aiba un numar de calatorii convenabile in decursul unei perioade de timp. In afara de acest lucru, este necesar sa ajustam aceste tarife pentru ca inclusiv noi, Primaria, in clipa de fata, trebuie sa suportam o parte din cheltuielile pe care le are RATP-ul cu abonamentele sociale. Noi dam in clipa de fata 30 de lei pentru un abonament la batrani, ceea ce la costurile pe care le are RATP-ul, nu le acopera. Atunci, trebuie sa intram in logica normala, in sensul ca atat cat este factura la cheltuieli, atat vom suporta si noi. Deci RATP-ul trebuie sa aiba un plafon de venituri care sa ii permita macar functionarea daca nu si modernizarea. Din acest motiv, cu strangere de inima, cu pareri de rau, suntem nevoiti sa mergem pe aceasta varianta de abonament.” a declarat Gheorghe Nichita.
Desi reprezentantii regiei de transport aveau voie, prin lege, sa actualizeze semestrial tarifele aferente transportului public local in funcie de fluctuatiile la rata inflatiei, preturile la abonamente au ramas neschimbate din 2004. Singurele care au suferit modificari au fost biletele de calatorie, care acum raman in continuare la pretul de 1,5 lei/ calatorie./Roxana Maticiuc