(ORASUL, 19.30) REORGANIZARE – RATP – SOCIETATE COMERCIALA / Regia Autonoma de  Transport Public va deveni in curand Societatea Comerciala de Transport Public
(CUZANET
, Iasi, 22 ianuarie) – Firma de consultanta Equipo de Tecnicos en Transporte y Territorio S.A. (ETT), din Spania, a trimis Regiei Autonome de Transport Public(RATP) Iasi un plan de afaceri si asistenta la incheierea contractului de servicii publice care cuprinde un document executiv cu titlul "Raport privind Reorganizarea RATP". Scopul acestui document este de a oferi regiei un ghid referitor la reorganizarea ei, aceasta presupunand transformarea RATP Iasi in societate comerciala si mentinerea RATP ca regie subordonata Primariei Iasi, cu un obiect de activitate mult mai restrans. Raportul executiv cuprinde proiectul de act constitutiv al noii societati si un proiect de "Plan de Afaceri al noii Societati" si planul de implementare a Reorganizarii structurat pe trei etape. Prima etapa presupune prioritizarea tututror actiunilor ce conditioneaza reorganizarea RATP in "S.C. Transport Public Iasi S.A.", mentinand RATP ca regie in subordinea municipalitatii, cea de-a doua etapa reprezinta restructurarea societatii nou-infiintate pentru obtinerea unui transport public eficient in Iasi si ultima etapa este restructurarea RATP, pentru indeplinirea legislatiei in vigoare.
 
Regia de transport este obligata sa se transforme
 
Fie ca vor, fie ca nu, reprezentantii RATP trebuie sa se supuna atat legii, cat si noilor norme europene. Acestea prevad ca toate institutiile care functioneaza sub statutul de "regie" sa treaca la cel de societate comerciala. " Pachetul de legi comunitare ne impun printr-una dintre legi ca toate regiile autonome sa fie transformate in societati comerciale. Deci ne impun atat legislatia europeana, Guvernul, cat si legislatia romaneasca sa facem aceasta transformare si sa incheiem un contract de servicii publice, ca asta este acum cea mai mare problema. Deocamdata, legislatia nu mai exista pe regii autonome, exista numai pe societati comerciale. De exemplu, pentru regiile autonome nu exista legislatii pentru intrarea in lichidare sau in faliment. Toate sunt la legea 31 care reglementeaza numai societati comerciale. La CFR e la fel: S.C Marfa, S.C. Transport. Nu prea mai sunt regii autonome. RAJACUL tot la fel, s-a transformat in S.C. Apa Vital. Acum e randul nostru" a declarat Maricel Gherca, directorul RATP.
Au fost trecute  in revista trei variante, propuse de catre firma de consultanta. Prima dintre ele este divizarea in patru societati comerciale: tramvai si troleibuz, transport auto, mentenanta si alte activitati si o societate de activitati independente si de valorificare active. Optiunea a doua era divizarea in doua societati comerciale: transport public si activitati de mentenanta intr-o societate comerciala si activitati independente si de valorificare de active intr-o alta societate comerciala. Se pare, insa, ca solutia cea mai viabila era cea scrisa la varianta cu numarul trei, adica o singura societate comerciala. Acest lucu presune insa ca RATP sa se mentina ca Regie, iar toate activitatile curente de transport public sa fi transferate unei societati comerciale. "Divizarea nu ar aduce niciun avantaj regiei intrucat ar trebui sa fie date toate obligatiile si drepturile, si activele si pasivele. Cel mai bine este infiintarea unei alte societati pentru ca este alt statut, alt contract de munca si asa mai departe." a explicat Gherca.
 Primul termen limita: 30 martie

Prima etapa din planul de implementare al Reorgnizarii presupune mai intai infiintarea societatii comerciale cu numele de S.C. Transport Public S.A., avand ca unic actionar Consiliul Local Iasi. Aceasta societate va avea ca obiect de activitate efectuarea serviciilor de transport public de calatori in municipiul Iasi cu tramvaiul, autobuzul, troleibuzul si microbuzul pe baza de Contract de Servicii Publice/Delegare de Servicii incheiat cu primaria Iasi. Este necesar totusi ca RATP, sub titlul de regie, sa continuie sa fie in subordinea Municipalitatii pentru a-si putea lichida datoriile si creantele fostei RATP.
Maricel Gherca a dat deja startul tuturor activitatilor necesare pentru ca prima etapa sa se finalizeze in termenele propuse in proiectul facut de firma de consultanta. In aceste conditii, data de 30 martie trebuie sa fie pentru actuala regie de transport ultima zi de implementare a primelor demersuri, ceea ce inseamna ca incepand cu ziua de 31 martie RATP va purta numele de SCTP (Societatea Comerciala de Transport Public).
 
Maricel Gherca: "Daca nu facem tot ce ne cer, pierdem banii de la BERD"
 
Totusi, firma de cunsultanta nu a facut niciun studiu al pietei pentru a masura avantajele si dezavantajele anumitor schimbari la nivelul regiei. Astfel, nu au luat in considerare faptul ca externalizarea unor servicii cum ar: inspectia tehnica periodica, firma de paza, scoala de soferi, controlul medical si laboratorul psihologic i-ar putea aduce regiei costuri mult mai mari decat cele actuale. "Aceste masuri de externalizare erau prevazute si in proiectul pe care ETT-ul ni l-a trimis in urma cu o luna, dar le-am explicat faptul ca la activitatea de paza eu le platesc 4,5 lei pe ora, dar daca cer oameni de la Politia Comunitara, ei vor 10 lei pe ora, o firma de paza imi cere 9 lei/ora. Deci ar fi sa platesc de doua ori mai mult decat daca as angaja. Dar asa este si in afara, si nici acolo, din cate stiu, aceste masuri nu au dat rezultate stralucite", a mai spus Gherca. Cu toate ca exista si inconveniente, reprezentantii RATP trebuie sa duca la bun sfarsit toate activitatile scrise  de catre ETT in planificarea reorganizarii. "Trebuie sa facem demersurile astea pentru ca noi de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) luam banii pentru proiectul Civitas si daca nu indeplinim ce cer ei, cei de la consultanta, nu ne mai dau banii si avem de pierdut foarte mult. Pentru ca BERD-ul plateste firmele de consultanta sub forma de grant. Daca ar fi sa platim noi, ar trebui sa dam 100 de mii de euro pentru asta al nostru cu ETT-ul si 150 de mii de euro pentru cel de la Primarie, cu Getinsa. Deci sunt 250 de mii de euro pe care ii plateste banca" a explicat directorul regiei.
Reorganizarea are, insa, si punctele ei. Acestea se datoreaza in primul rand defectiunilor frecvente cauzate de infrastructura neadecvata, materialul rulant invechit, dar si din cauza deficientelor de natura economica, cum ar “blatul”, sistemului de taxare, in curs de modernizare, si nivelurile scazute de productie si productivitate./Roxana Maticiuc