(ORASUL, 17.00) RATP – TRANSPORT INTERMODAL – VIITOR / Transportul intermodal, viitorul transportului public iesean
(CUZANET, Iasi, 13 ianuarie) – Reprezentatii Regiei Autonome de Transport Public Iasi ar dori ca cele mai multe dintre traseele lungi sa fie scurtate sau desfiintate, cum este cazul traseului 28 pe ruta Dacia-Copou. Ei au primit propuneri din partea celor doua firme spaniole de consultanta, specializate pe mobilitate urbana, ETT (Equipo de Tecnicos en Transporte y Territorio S.A.) care lucreaza pentru RATP, si GETINSA care colaboreaza cu Primaria, de a desfiinta traseul lui 28 in favoarea transportului modal. ”Noi, la inceput, l-am avut(n.r-traseul) din Galata pana la Piata Eminescu. L-am extins ,apoi, de la Piata Alexandru pana in Copou, iar acum este din Dacia pana in Copou. Toata lumea isi ia abonamente pentru ca sunt putini cei care isi iau bilet pe acest traseu. Si eu practic ce-am facut? Mi-am crescut niste cheltuieli (motorina, soferi, piese). Deci nu am facut altceva cu prelungirea acestui traseu decat ca am asigurat un alt confort calatorilor, pentru ca tramvaie de legatura exista”, a spus Maricel Gherca, directorul RATP. Transportul modal vizeaza, in principal, reducerea costurilor regiei si asigurarea fluiditatii in trafic. “In zonele bine definite si amenajate corespunzator, ar trebui sa fac in asa fel incat sa se poata schimba mijlocul de transport, de la cel cu tramvai la cel pe autobuze, de la autobuze la troleu si asa mai departe. Asa e in toata lumea. Tariful ar ramane acelasi numai ca apare disconfortul ca schimbi,” mai precizeaza Maricel Gherca.
Ideea transportului modal ramane, insa, doar la stadiul de plan. Aceasta deoarece, din cauza infrastructurii, cele mai multe zone ale Iasului nu permit existenta mai multor tipuri de transport pe aceeasi linie. Un exemplu il constituie traseul din Galata pana in Podu Ros unde nu exista decat o singura banda pe sens, aici formandu-se zilnic cele mai multe blocaje in trafic.
Daca acest transport modal s-ar pune in aplicare, primele zone vizate pentru schimbare sunt Piata Unirii, Targu Cucu si Podu Ros, zone in care se poate face schimbul de pe un mijloc de transport pe altul. “Zona Targu Cucu este ca un fel de nod. Aici se opresc toate mijloacele de transport in comun din toate directiile ,deci asta ar fi cel mai bun loc pentru a trece pe varianta intermodala. Deci sa schimbe mijlocul, dar cu acelasi pret. Disconfortul ar fi doar ca ar trebui sa cobori dintr-unul si sa urci in altul. Uite, de exemplu, daca pe zona Copou se blocheaza un tramvai, blocheaza tot traseul, deci si problema asta s-ar rezolva” , a mai explicat Gherca.
Aceasta noua metoda nu poate fi pusa, insa, in aplicare pana cand RATP Iasi nu duce la bun sfarsit licitatia pentru sistemul de ticketing prin care ar urma sa obtina si panourile pe care se afiseaza ce mijloace de transport trebuie sa ajunga in statii si la ce ore./ Roxana Maticiuc
Niciun comentariu