Despre social media din Romania, Cristian Manafu, autorul blogului www.manafu.ro, spune ca este inca la inceput, insa peste citiva ani va atrage si mai multi bani. Manafu a fost prezent la „Social Media Summit” de la Iasi, desfasurat pe 4 martie a.c., in calitate de speaker. Jurnalist specializat in presa de business, activeaza din anul 2008 ca trainer si consultant social media, fiind considerat a fi unul dintre cei mai influenti oameni din online.

A devenit contul de Facebook mai mult decit un cont personal?

Daca il tii in zona prietenilor tai, de a vorbi lucruri personale atunci este un cont personal si sint foarte multi oameni care prefera sa vorbeasca cu mai putini oameni, dar cu oameni relevanti si sa tina totul personal. ~nsa, in acelasi timp exista alti oameni care prefera sa gaseasca noi prieteni, sa lege noi relatii si isi deschid contul. Dar, la baza, Facebook este recunoscut pentru ideea de a tine totul personal. Nu cred ca va depasi aceasta zona foarte curind, dar sa spunem asa, sint oameni care prefera sa nu aiba un cont personal ci sa aiba o pagina. Paginile sint deschise de cele mai multe ori si atunci se expun intregii lumi, dar omul, in general, prefera sa fie cu prietenii lui pe Facebook, asa cum prefera sa fie la o bere.

In acest moment ne limitam doar la Facebook cind facem referire la marketing online?

Facebook a cunoscut o crestere foarte mare, dar gindeste-te ca in Romania sint trei milioane de conturi pe care le-am putea asocia cu trei milioane de romani, asta in comparatie cu opt milioane de romani care sint pe Internet in general. Deci, Facebook nu este mai mare decit Internetul, nici nu poate fi si nici nu inseamna Internetul in sine. Ce pot spune aici sint doua lucruri: pentru unele companii sau persoane Facebook poate insemna tot marketingul lor, la fel cum exista Google AdWords pentru multe companii, insa pentru cele mai multe cred ca o combinatie de platforme este mult mai relevanta si ajuta mult mai mult, nu doar Facebook.

Internetul romanesc mai are inca de crescut

Stie publicul larg ce inseamna social media?

Mi-e teama ca nici cei care sint pe Facebook nu stiu ca aceasta retea de socializare inseamna social media. Insa nu asta este cel mai important lucru, social media este mai mult un termen care este vehiculat intre specialisti, intre oamenii de marketing si de Internet, la fel ca oamenii din advertising sau oamenii din ziare, reviste sau tv care folosesc sintagma mass media. Dar omul de rind nu vorbeste despre mass media, vorbeste despre ziarul cutare, televiziunea cutare, radioul cutare… Ca platforma faptul ca Facebook a crescut atit de mult ne duce cu gindul ca in curind multi oameni isi vor da seama ca au un nou mediu in care se pot desfasura si ca ar fi interesant sa fii acolo, dar marea masa e inca departe de social media per ansamblu.

Pentru publicul larg ce inseamna social media?

Hai sa o luam asa: sint 8 milioane de romani pe Internet, dupa cum spun unele statistici, din 21 de milioane. Asta inseamna cam 30-40%. Daca dupa 11-12 ani de Internet in Romania am ajuns cu penetrarea doar la 40% atunci mai e piine de mincat pina vom ajunge mari pe net. Internetul romanesc mai are inca de crescut, odata cu social media, probabil ca Messengerul sau ca Yahoo Mail acum citiva ani buni, si va avea un rol important, dar e inca in crestere.

In ce stadiu se afla piata romaneasca de social media? Si-au dat seama firmele romanesti de importanta acesteia?

Sa luam un exemplu: Danone care a lansat aici un concurs pentru bloggeri cu un premiu interesant: Ipad 2, care este nou lansat. Adica au vazut importanta de a fi in mijlocul unui grup mare de oameni activi in social media, au creat pentru o campanie. Da, sint foarte multe companii, nu atit de multe pe cit ai vedea pe televizor, in ziare, la radio sau chiar pe Internet in general. Dar cred ca mai toate companiile mari au atins cumva zona social media in ultimii doi ani, tot mai multe anul acesta iar anul viitor o sa fie o competitie foarte puternica in social media.

Este pregatita clasa de afaceri sa vinda prin intermediul retelor sociale?

Cele mai multe companii mari au vazut sau vad o oportunitate, iar daca nu o vad ei le-o arata companiile-mama si le spun: „social media vine si peste voi, se intimpla si in tara voastra si trebuie sa fiti atenti”, si cred ca Facebook a fost cel mai bun motiv pentru multe campanii, sa inceapa pe acest site. Sint companii care reusesc sa aduca oameni in restaurante si cluburi, iar asta inseamna o vinzare pina la urma, pentru ca omul consuma odata ajuns acolo. Sint companii care incearca sa faca reclama produselor lor pe Facebook astfel incit oamenii sa le comande pe urma si sint companii, din afara dar si de la noi, care si-au lansat shop-ul pe Facebook.

La un moment dat Interentul va atrage mai multi bani

Exista confuzii care se fac in acest domeniu?

Platformele sociale, asa cum le numim, sint destul de bine definite. Social media ca domeniu este destul de tinar si unele lucruri acum se scriu, nu exista un vocabular bine stabilit. Mai mult decit atit, cind vorbim de marketing si de publicitate in zona asta, lucrurile nu sint foarte diferite de formele traditionale, e acelasi limbaj doar ca vorbeste de o alta zona in care comunici sau iti faci promovarea. Nu vad in asta o problema, greseli de terminologie sau folosirea eronata a unor idei.

Se vinde intr-atit de mult incit social media sa fie profitabila?

Acum este o perioada de teste pentru multe companii, se investesc bugete limitate, este o mare necunoscuta citi bani se investesc in social media astazi. Cred ca in vreo doi ani vom vedea adevarata dimensiune a volumelor investite in publicitatea si marketingul din retelele sociale. Ele cresc si cred ca este sfera din media care creste cel mai mult, dar porneste de foarte de jos, iar din punct de vedere procentual cresterea este interesanta, dar la final, ca suma, nu este neaparat cea mai mare.

Ar trebui sa fie media traditionala ingrijorata ca new media atrage bani de la publicitari in detrimentul lor?

In momentul acesta nu s-a schimbat foarte mult raportul de forte, n-a fost o influenta foarte mare in Romania cel putin si nici la nivel mondial. Insa creste partea alocata social media, nu vad semne de ingrijorare in momentul acesta, vad un semn de colaborare intre medii si nu o concurenta neaparat. Pina la urma si media traditionala face social media si poate sa foloseasca, asa cum face de multi ani. La un moment dat Interentul, overall, va atrage mai multi bani, au fost si momente in care a depasit si televiziunea in tari dezvoltate cum ar fi SUA sau Anglia; punctual, pe termen scurt, inca un an-doi poate, cred ca televiziunea va avea la nivel mondial cea mai mare felie.

Pentru un advertiser, ca sa isi faca o campanie eficienta, ar fi mai bine sa imbine publicitatea din social media cu cea traditionala, sau sa lucreze doar pe un domeniu?

Parerea mea este ca ar trebui sa foloseasca ce i se potriveste cel mai bine si ceea ce raspunde nevoilor audientei lui. Daca isi cunoaste audienta si stie ca este pe social media, ar trebui sa foloseasca aceasta metoda, dar noi, ca indivizi, nu sintem prezenti intr-un singur loc, doar Facebook, de exemplu. Chiar daca eu nu ma uit la televizor tot timpul, o data pe saptamina ma prinde televizorul si pot vedea o reclama, chiar daca nu citesc ziare, poate citesc in RSS Reader si vad un articol despre o companie care a lansat nu stiu ce produs. Cred ca cel mai bine este sa alegi acest mixt de comunicare in functie de audienta ta; unde este audienta acolo sa mergi si tu si sa folosesti ce foloseste si audienta, pina la urma e ceva natural nu e o inventie.

Daca ii indrumi pe clienti intr-o directie gresita iti dauneaza si tie si social media

Spunea cineva pe Twitter ca la orice film la care sunt chemati bloggeri pe gratis, acel film devine brusc o capodopera. Cit de adevarata este aceasta afirmatie?

(Ride) Au fost niste campanii de genul acesta, insa de fiecare data au fost niste campanii pe firme la nivel mondial si ar fi avut succes si fara acea vizionare dedicata bloggerilor. Acest fapt creaza un buzz pentru niste filme de la care lumea are asteptari mari, creaza un buzz pentru a aduce si mai multi oameni si acest lucru ajuta.

Cum se explica aparitia tot mai multor „specialisti” in orice tine de mediul online?

Nu cred ca avem o avalansa mai mare de specialisti fata de alte domenii. Cred ca in toate domeniile sint foarte multi specialisti, numai ca aici e cel mai usor sa vezi ca isi declara statutul de specialist. E un domeniu nou si ca orice domeniu nou are nevoie de oameni care sa il duca mai departe si sa il promoveze. Eu nu ii blamez pe oamenii care isi spun „specialisti”, chiar ii apreciez, pentru ca promoveaza domeniul. Singurul lucru de care ma tem si la care as fi atent ar fi felul in care promoveaza si directia pe care o dau. Poti sa iti spui specialist si sa promovezi social media dar daca o faci prost ii indrumi pe clienti intr-o directie gresita iti dauneaza si tie si social media. Regulile de bun simt se aplica peste tot si poti sa descoperi la un asa zis specialist daca are bun simt si te duce pe drumul cel bun. Punind titlul de bun simt in fata, dincolo de titlurile pe care si le pune respectivul pe cartea de vizita.

Cum vezi comentarea in timp real a emisiunilor, meciurilor sau filmelor pe Twitter sau Facebook, este benefic pentru acea televiziune?

Mie mi se pare o chestie foarte buna si ar trebui incurajata de media traditionala. Eu, daca as avea televiziunea mea as incerca sa o fac cit mai sociala. Asa cum se face acum prin sms la un numar de telefon, sa se faca si pe Twitter si Facebook si pe orice alt canal posibil sau pe platforme care sa atraga oamenii sa comenteze in timp real. Mai putin intr-un meci poate decide social media cine sa cistige, dar in anumite emisiuni tv se pot decide cistigatorii. E un fenomen „Romanii au talent” si probabil ar fi fost interesant sa se faca lucrul acesta dar mai avem putin de asteptat.

S-a lansat de curind un proiect prin care sa cauti un loc de munca pe Twitter. Poate online-ul romanesc sa dezvolte proiecte independente de cel de afara, sa aduca ceva nou?

E foarte greu sa vii cu ceva nou, pentru ca internetul are o vechime, chiar daca sintem diferiti cultural, regiuni intre regiuni, sint lucruri de baza care ne unesc. Sint convins ca in tari precum Japonia sau Coreea de Sud se intimpla in momentul asta lucruri de care noi sintem la zece ani departare si care tin clar de cultura lor. Probabil sint lucruri pe care noi le facem altfel acum si care nu sint neaparat o mare filosofie ci pur si simplu au fost puse in practica. E greu totusi. In afara de Groupon si Foursquare, care sint doua business-uri lansate in ultimii doi ani si care au venit cu ceva nou, desi existau altele inainte dar le-au facut mai mari, la nivel mondial n-au aparut modele de business noi. Practic, ca sa faci ceva nou trebuie sa inventezi un model de business. E putin probabil ca se va intimpla in Romania, o tara in care penetrarea internetului este inca mica si business-ul online nu e atit de mare. Nu e exclus sa vina de la un roman angajat la o companie de afara, am dovedit ca sintem creativi oricum si lucram pentru altii. Dar nu vad ceva original 100% provenit din Romania.

Georgel Costita