Nici nu s-a evaporat bine Gala Premiilor Oscar, ca Martin Scorsese a si scos din palaria lui seculara un eseu cinematrografic mistic, ce se lasa decriptat cu greu si care are drept obiectiv conturarea unei psihanalize individuale profunde, intr-o constructie de scenariu in scenariu. “Shutter Island”, prin constructia retro a unui ospiciu care adaposteste o serie de criminali-nebuni si a unui spatiu sinistru declansator de flash-backuri, reuseste sa expuna un anticariat al anilor ’50, perioada dominata de efectele celui de-al Doilea Razboi Mondial.
Lacatul mental si uitarea de sine
Teddy (Leonardo Di Caprio) este cea de-a doua personalitate a personajului principal Andrew, pentru care s-a construit un exercitiu psihologic de deblocare mintala, avand drept pol de tratament, insula Shutter. Eroul, intemnitat in persoana unui presupus sef federal, este adus pe insula cu scopul de a investiga cazul unei femei disparute. Intregul caz este de fapt un joc al doctorilor Cawley (Ben Kingsley) si Naehring (Max von Sydow) pentru ca Teddy sa marturiseasca asasinatul propriei sotii. Teoria conspiratiei, un cliseu specific american, este prezenta in momentul in care Teddy, dominat de flash-backuri care infatisau miile de cadavre din lagarul Dachau, in care el se proiecteaza ca soldat american, vrea sa isi intensifice investigatiile cu privire la presupuse experimente realizate pe detinutii din Shutter Island. Acesta isi creeaza o imagine deformata a propriei sale identitati, Andrew Leiddis, pentru a-si satisface motivatia interioara, aceea de a afla adevarul in privinta mortii sotiei sale.
Sub influenta ariilor compozitorului evreu Gustav Mahler, a viziunilor in care i se cerea sa il omoare pe Andrew Leiddis, a rolului jucat de presupusul sau partener, care ii era de fapt doctor si a introducerii cazului femeii disparute, ce avea aceeasi poveste de viata ca si sotia sa, Teddy ajunge sa isi deblocheze lacatul mintal si sa recunoasca fapta in fata doctorilor curanti. In final, desi este vindecat in totalitate, hotaraste sa indeplineasca vointa sotiei, aceea de a-l ucide pe Andrew, adica pe el insusi.
Lucian Balanuta
Niciun comentariu